چکیده:
انتخاب موضوعی تازه و کاربردی برای انجام پژوهش ، کاری دشوار و حائز اهمیت اسـت . هـدف ایـن پـژوهش ، بررسـی مهم ترین معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است . این پـژوهش ، کـه بـا روش پیمایشی انجام شده ، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت ، از نـوع توصـیفی و تحلیلـی اسـت . جامعـۀ مـورد مطالعه ، کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهـواز (١٤٨٩ نفـر) میباشند که با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان ، تعداد تقریبی نمونه ٣٠٦ نفر برآورد شد. برای تجزیه وتحلیـل داده هـا، از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است . بررسیها نشان داد که دانشجویان در میان معیارهای انتخاب موضـوع پژوهش ، به معیارهای «تازه و کاربردی بودن موضوع » و «امکان بهره گیری از نتایج پـژوهش در آینـده ، توجـه بیشـتری داشته اند. از نظر آنها، معیار «تعلق مکانی و سازمانی» اهمیت چندانی ندارد. بنـابراین ، گـروه هـای آمـوزش و دانشـجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، بهتر است در انتخاب موضوع پژوهش ها، بیشتر موضوعاتی را در نظـر گیرنـد که تازه و کاربردی هستند. امکان بهره گیری از نتایج آنها در آینده وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، پـس از بررسـي جامع مطالعات صورت گرفته در اين زمينه ، از ديدگاه هاي مختلف ، معيارهـاي زيـر بـه عنـوان مهـم تـرين معيارهـاي انتخاب موضوع پژوهش ها انتخاب شد: دانش و تجربه قبلي پژوهشگر مهم و ارزشمند بودن موضوع ، علاقۀ شخصي به موضوع و استاد راهنما، تازه و کابردي بـودن موضـوع ، امکـان بهره گيري از نتايج پژوهش در آينده ، مقبوليت سياسي، اجتماعي و فرهنگي، امکـان سـنجي انجـام پـژوهش و تعلـق مکاني و سازماني .
بررسي معيارهاي انتخاب موضوع پژوهش در مؤلفۀ دانش و تجربۀ قبلي محقق از ديدگاه دانشجويان به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به يافته هاي جدول ٤، در ميان گويه هاي مربوط به مؤلفۀ دانش و تجربۀ قبلي محقـق ، دانشـجويان بـيش از همه ، معيار «تناسب موضوع ، با توانايي علمي پژوهشگر» ٣/٥٨ را مد نظر قرار داده اند.
بررسي معيارهاي انتخاب موضوع پژوهش در مؤلفۀ امکان بهره گيري از نتايج پژوهش در آينده از ديدگاه دانشجويان به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به يافته هاي جدول ٨، در ميان گويه هاي مربوط به مؤلفـۀ امکـان بهـره گيـري از نتـايج پـژوهش در آينـده ، دانشجويان بيش از همه ، معيار «توجه به موفقيت در جلسات مصاحبه ي شغلي» را مد نظر قرار داده اند.
بررسي معيارهاي انتخاب موضوع پژوهش در مؤلفۀ امکان سنجي انجام پژوهش از ديدگاه دانشجويان به تصویر صفحه مراجعه شود داده ي جدول ١٠، بيانگر اين است که دانشجويان در ميان گويه هاي مربوط به مؤلفۀ امکان سـنجي انجـام پـژوهش ، معيار «قابل اجرا بودن روش به کار رفته در پژوهش » ٣/٨٣، را مهم تر ارزيابي کرده اند.