چکیده:
تفاوت در نحوه اثرگذاری شوکهای پولی بر اجزای شاخص قیمت مصرفکننده میتواند دلالتهای بااهمیتی برای تصمیم گیری سیاستگذاران پولی ایجاد نماید. در واقع، با توجه به وجود نواقص بازار و چسبندگی قیمت ها، شوکهای پولی میتوانند آثار حقیقی به بار آورند. از اینرو، پژوهش حاضر درصدد است که با استفاده از چارچوب مدل خودرگرسیون برداری و با رویکرد آزمون چسبندگی قیمتها، به نحوه واکنش قیمتی اجزای شاخص قیمت مصرفکننده در زمان ایجاد شوک نقدینگی بپردازد. برای این منظور، با استفاده از دادههای سری زمانی فصلی نقدینگی و اجزای شاخص قیمت مصرفکننده ایران (از سال 1369 تا 1390) و بهرهگیری از مدل تصحیح خطای برداری، واکنش گروه های کالایی مختلف اجزای شاخص قیمت مصرفکننده بررسی می شود. با توجه به نتایج پژوهش، ابتدا واکنش اجزای مختلف شاخص قیمتها به شوک پولی دارای وقفه مورد توجه است. از اینرو، این واکنش تاخیری به شوک پولی تاییدی بر وجود چسبندگی قیمتهاست. و دوم، واکنش اجزای شاخص قیمتها به شوک پولی تفاوت قابل توجهی دارد که تفاوت ساختار بازاری هر کدام از کالاها و خدمات اجزای شاخص قیمت مصرفکننده میتواند تفاوت در واکنش قیمتی آنها را توجیه کند.
In order to implement inflation targeting policy, it is crucial for monetary policy makers to know how prices (CPI's components) respond to monetary policy shocks. In fact, due to market imperfections and price stickiness, monetary shocks could bring about real effects. In this paper, we use VAR framework and prices stickiness test to examine the impulse response functions of CPI's components to one standard error in liquidity (M2) by using seasonal data over the time period 1369-1390 (1990-2011). Our empirical findings show that 1) Monetary shocks have a lagged effect on disaggregated prices and most prices respond to a monetary shock with a considerable delay, and 2) There is a substantial difference among CPI's components response to monetary base shocks. Therefore, our findings imply the existence of price stickiness, but the intensity of stickiness in CPI's components is different. On the other hand, the
difference in the market structure of production of goods and services can explain the difference in their price responses to monetary shocks.
خلاصه ماشینی:
از اینرو، پژوهش حاضر درصدد است که با استفاده از چارچوب مدل خودرگرسیونبرداری و با رویکرد آزمون چسبندگی قیمتها، به نحوۀ واکنش قیمتی اجزای شاخص قیمت مصرفکننده در زمان ایجاد شوک نقدینگی بپردازد.
برای این منظور، با تجمیع گروههای کالایی مختلف اجزای شاخص قیمت مصرفکننده به چهار گروه اساسی انرژی، کالاهای سرمایهای، خدمات، و کالاهای مصرفی با مدلسازی به روش خودرگرسیونبرداری، به بررسی واکنش این گروهها در مواجهه با شوک پولی پرداخته میشود.
از طرفی، تفاوت در درجه چسبندگی کالاها و اجزای CPI میتواند موجب تفاوت در واکنش قیمتی آنها شود؛ یعنی میتوان انتظار داشت که کُندی در تعدیل قیمت برخی کالاها باعث ایجاد اثرهای حقیقی در اقتصاد شود (همتی و جلالینایینی، 1390).
در واقع، پژوهش پیشارو سعی دارد نشان دهد که به دلیل تفاوت در ساختار بازاری اجزای CPI، واکنش قیمتی این اجزا در برابر شوکهای پولی میتواند متفاوت باشند؛ یعنی برخی از گروههای کالایی سریعتر از دیگر گروهها دچار تعدیل قیمت میشوند.
در ادامه، با آزمون وجود رابطه همانباشتگی بین اجزای شاخص قیمت مصرفکننده و متغیر نقدینگی، به تصریح مدل تصحیح خطای برداری برای آنها پرداخته میشود، و در انتها، با تفسیر ضرایب سرعت تعدیل متغیرها به سمت بردار همانباشتگی و توابع واکنش آنی به بررسی میزان چسبندگی اجزای CPI در کوتاهمدت پرداخته میشود.
بر اساس جدول (7)، نتایج ورود قید در مدل خودرگرسیونبرداری مشاهده میشود که اجرای سیاست پولی بر سطح قیمت انرژی موثر است، اما میزان این تاثیر در کوتاهمدت اندک است و اثر خود را از دورههای بعد بر قیمت انرژی گذاشته است.