چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی چالش ها و مزایای شبکه اجتماعی از منظر توجه به یادگیری جمعی بود. بدین منظور گروه انجمن مطالعات برنامه درسی به عنوان جامعه و اعضای فعال مشارکت کننده در آن به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و از آنها با استفاده از مصاحبه باز و ساختار نیافته به عمل آمد.نتایج تحقیق فوق حاکی آن بود که عمده چالش های موجود در این شبکه اجتماعی عبارتند از:یادگیری سطحی، فشارهای ناشی از نظام رسمی، بازده یاگیری کم، عدم وجود سازماندهی. مزایا این شبکه اجتماعی عبارت بود از:افزایش یادگیری تصادفی، افزایش تعامل بین دانشجویان،افزایش تعامل با اساتید،افزایش رشد حرفه ای.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب فوق میتوان مولفهها و عناصر یادگیری جمعی را در قالب جدول زیر خلاصه نمود: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای بررسي تاثیر شبکه های اجتماعي مجازی به طور خلاصه به برخي پژوهشهایي که موضوعي مرتبط دارند اشاره مي گردد:مالکی(1389)در پایان نامه خود تاثیر الگوهای طراحي آموزشی گانیه و پنج مرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه یادگیری، یادداری و انگیزش دانشجویان را مورد بررسی قرار داده بود که نتایج نشان داد که میزان یادگیری، انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی بایبی آموزش دیدهاند به طور معناداری بیش از دانشجویانی است که با الگوی طراحی آموزشی گانیه آموزش دیده اند.
خانی و منفرد(1391) تحقیقی با عنوان استفاده از شبکههای اجتماعی در یادگیری زبان در ایران انجام داده اند که نتایج تحقیق آنها نشان داده که فراگیران کاربران فعالی در شبکههای اجتماعی هستند و اعتقاد دارند شبکه های اجتماعی محیط مناسبی برای یادگیری و تمرین انگلیسی است.
نتایج سوال تحقیق: تجربه زیسته دانشجویان برنامهریزی درسی فعال در گروه تلگرامی انجمن مطالعات برنامهدرسی نسبت به چالشها و مزایی یادگیری جمعی چیست؟ تحلیل داده های حاصل از پژوهش حاضر را میتوان در دو بخش مزایا و چالش های به صورت زیر ارائه داد: 1.
جدول 4:کدگذاریهای مربوط به مزایا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری تحلیل دادههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که کاربست فناوریهای نوین و فضای مجازی از جمله شبکه اجتماعی تلگرام در یادگیری جمع با محدودیت ها و مزایایی پچیدهای رو به رو است.
Collective Learning Processes and HRD, [WWW] http://www.