چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با بهزیستی سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان بود. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت موضوع توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در سال تحصیلی 98-97 که تعداد آنها جمعا 1103نفر (563 مرد،540زن) بود که بر اساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) از میان افراد جامعه آماری تعداد 285 نفر بهعنوان نمونهی آماری مدنظر قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل دو پرسشنامه فعالیتهای بیانگر شخصی (PEAQ) واترمن 2008 و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ) لوتانز 2007 بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرونف، ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد؛ که نتایج تجزیهوتحلیل دادهها وجود رابطه مثبت و معنی دار بین سرمایه روانشناختی و مولفه های آن با بهزیستی سازمانی را مورد تایید قرار داد
خلاصه ماشینی:
برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرونف، ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد؛ که نتایج تجزیهوتحلیل دادهها وجود رابطه مثبت و معنی دار بین سرمایه روانشناختی و مولفه های آن با بهزیستی سازمانی را مورد تایید قرار داد.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با بهزیستی سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان است.
همانطوری که نتایج (جدول 4) نشان میدهد، مقدار بهدستآمده برای ضریب همبستگی اسپیرمن بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی سازمانی (001/0>P،393/0=rho) در سطح آلفای 001/0=α، معنیدار است (001/0>P)، لذا چنین استنباط میشود که با اطمینان بالای 99 درصد، بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد؛ یعنی با افزایش نمرات سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نمرات بهزیستی سازمانی نیز افزایش مییابد.
لذا بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان رابطه معنی دار وجود دارد.
همانطوری که نتایج (جدول 5) نشان میدهد، مقدار بهدستآمده برای ضریب همبستگی اسپیرمن بین تابآوری و بهزیستی سازمانی (001/0>P،209/0=rho) در سطح آلفای 001/0=α، معنیدار است (001/0>P)، لذا چنین استنباط میشود که با اطمینان بالای 99 درصد، بین تابآوری و بهزیستی سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد؛ یعنی با افزایش نمرات تابآوری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نمرات بهزیستی سازمانی نیز افزایش مییابد.
”The strength of human resource practices and transformational leadership: impact on organizational performance”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 23, No. 20, pp: 4301-4318 11.