چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی است، که با هدف بررسی نقش میانجی گرایانه تنظیم شناختی هیجان در رابطه با ویژگی های خلق و خو و تحریف های شناختی با کنترل خشم دانش آموزان قلدر می باشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر مشهد می باشند. که از بین آنها نمونه ای با حجم 220 نفر از دانش آموزان پسر قلدر (با نمره بالا در پرسشنامه قلدری) بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری متغیرهای پژوهش که شامل پرسشنامه های قلدری ایلنویز اسپیلج و هالت (2001)، تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004)، پک لیست فعال سازی- غیرفعال سازیصفات تایر (1989) و مقیاس تحریف های شناختی بین فردی حمام چی و بیوک اوز ترک (2004) می باشند، تجزیه و تحلیل شدند که اساس آزمون های تحلیل مسیر با روش بارون و کنی و همبستگی پیرسون می باشد. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد تنظیم شناختی هیجانی در رابطه با ویژگی های خلق و خو و تحریف های شناختی با کنترل خشم در میان دانش آموزان نقش میانجیگرانه دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج معادلات ساختاری مشخص شد که تنظیم شناختی هیجان نقش میانجیگرایانه در رابطه بین متغیرهای مذکور دارد و همچنین رابطه بین ویژگی های خلق و خو بر تمامی خرده مقیاس های تحریف های شناختی و کنترل خشم دانش آموزان مستقیم و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد تنظیم شناختی هیجانی در رابطه با ویژگی های خلق و خو و تحریف های شناختی با کنترل خشم در میان دانش آموزان نقش میانجیگرانه دارد.
از این رو، هدف کلي تحقيق حاضر بررسي نقش ميانجي گرایانه تنظيم شناختي هيجان در رابطه ویژگيهای خلق و خو و تحریفهای شناختي با کنترل خشم دانش آموزان قلدر است.
الگوهای نظری اخير تاکيد بيشتری بر اهميت نحوه برخورد افراد با تجربه های قلدری و اضطرابآور دارند تحریف ای شناختي یک سازه تفاوتهای فردی است که منجر به سوگيرهایي در بازیابي و پردازش اطلاعات مربوط به محرکهای فراخوان اضطراب و افکار قلدری ميشود، که این خود زمينه را برای انجام رفتارهای پرخاشگرانه فراهم ميسازد (11).
خلاصه وضعیت همبستگی بین متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول 1 یافته ها، نشان دهنده وجود همبستگي معنادار بين متغيرها در سطح 99/0 اطمينان مي باشد؛ بر اساس نتایج جدول فوق ویژگي های خلق و خو در ابعاد تنش و خستگي تاثير معکوس و معناداری بر کنترل خشم دارند در حالي که ویژگي های خلق و خو در ابعاد انرژی و آرامش باعث بهبود وضعيت کنترل خشم مي گردد و رابطه بين تحریف شناختي با تنش و خستگي از ویژگي های خلق و خو، تنظيم شناختي هيجان مستقيم و معنادار بوده است.
لذا با افزایش هر یک از این دو، ميزان دشواری در تنظيم شناختي هيجان افزایش یافته و وضعيت دانش آموزان قلدر در دشواری تنظيم هيجاني نامساعدتر مي شود؛ از طرفي سطح معناداری متناظر با هر دو مورد کمتر از 05/0 است.
The role of anxiety 12- sensitivity and difficulties in emotion regulation in posttraumatic stress disorder among crack/cocaine dependent patients in residential substance abuse treatment.
Emotional regulation strategies across Psychopathology: A meta-analytic review.