چکیده:
زمینه: از عوامل مهم کاهش سوءاخلاق سازمانی، مدیریت دانش سازمانی در تمام زمینه ها و یادگیری سازمانی است که پژوهشات مختلف به نوعی به این عوامل اشاره کرده اند. هدف این مقاله تبیین نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کارکنان اداری نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهر تبریز بود. حجم نمونه آماری پژوهش ۲۰۷ کارمند تعیین و با استفاده از روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب گردیدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که بین مولفه های مدیریت دانش و سوء اخلاق سازمانی کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه بین یادگیری سازمانی و سوء اخلاق سازمانی به غیر از مولفه های فرهنگ سازمانی و رهبری و مشارکت کارکنان منفی و معنادار به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های برونی سازی دانش و توسعه و شایستگی، رهبری مشارکتی و ساختار سازمانی توانستند سوء اخلاق سازمانی را پیش بینی نمایند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد متغیرهای سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی ضمن داشتن رابطه معنی دار با همدیگر، پیش بینی های خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینه ها می توانند در کاهش سوء اخلاق سازمانی به عنوان یکی از مشکلات و معضلات سازمانهای کشور موثر واقع گردند.
Background:
An important factor in reducing institutional immorality within organizations, is knowledge management and organizational learning that various studies have pointed to these factors somehow. This article aims to explain the role of organizational learning and knowledge management in Staff immorality.
Method:
The research method was descriptive and correlational. The population of the research was administrative staff of five education in the city of Tabriz. According to Morgan sample size table 207 male and female employees were selected through stratified random sampling ratio of 139 males and 68 females. Questionnaire was used to collect the data from sample, to verify the validity of three questionnaires were used to assess the reliability of the first-order factor analysis Cronbach's alpha coefficient was used for data analysis, descriptive and inferential statistics (correlation and regression analysis) was used.
Results:
The results showed that among the components of knowledge management and organizational behavior, and there is a significant negative relationship. The relationship between organizational learning and organizational behavior and leadership culture and employee involvement except the components were negative. Analyses showed that the components and the development of externalizing knowledge and competence, collaborative leadership and organizational structure could predict the organizational misconduct.
Conclusion:
The results showed that these three areas have a mutual relationship, so pay attention to this field can be effective in reducing corporate immorality.