چکیده:
زمینه: اخلاق در آموزش عالی مشخص کننده حدود و ثغور رفتار اعضای هیئت علمی و تضمین کننده سلامت آموزش عالی است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای در اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است.
روش: روش پژوهش، توصیفی- پس رویدادی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج تشکیل می دادند که تعداد آن ها بر اساس آمار ۱۴۵۲ نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی ۲۶۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن از دید اساتید مورد تایید قرارگرفته و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۰/ ۰ تعیین گردیده است. در تحلیل داده های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، آزمون مانوا و تحلیل واریانس یک راهه) استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که: ۱) میانگین مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از نمره ملاک پژوهش بالاتر بوده است. از بین مولفه های اخلاق حرفه ای، مولفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بالاترین ضریب تغییرات (۸۷/ ۴) و مولفه مسئولیت پذیری در قبال آموزش صحیح دارای کمترین ضریب تغییرات (۳۷/ ۲) است.۲) بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، ترم و رشته در مورد بعضی از مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: بنابراین با نهادینه کردن اخلاق حرفه ای آموزش در دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر بهبود باورها و رفتارهای اخلاقی دانشجویان، آن ها یاد خواهند گرفت که خودشان در هنگام تدریس در مدارس، اخلاق حرفه ای آموزش را رعایت کنند.
Background:
Ethics in the higher education highlights the extent to which faculty behaves and ensures the health of higher education. Therefore, the purpose of this study was to investigate the observance of the vocational ethics components of faculty members at Farhangian University.
Method:
The research method is descriptive-post hoc survey. The statistical population consisted of all students of the University of farhangian in Sanandaj (1452), 264 were selected according to statistic. Using the Cochran formula and stratified random sampling, 264 were selected as samples. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire that its validity was confirmed by the professors and its reliability was determined using the Cronbach's alpha coefficient of 0.80. Descriptive statistics and inferential statistics (one-sample t-test, Manu's test and one-way analysis of variance) were used to analyze the data.
Results:
The findings of this study indicate that: 1) the average of the components of ethics of faculty members' training was higher than the criterion of the research. Among the components of professional ethics, the component of student secrecy by faculty members is the highest coefficient of change (4.87) and the component of accountability for the correct education with the lowest coefficient of change (2.37). 2) There is a significant difference between students' viewpoints on gender, term, and discipline regarding some of the components of professional ethics education.
Conclusion:
Therefore, by institutionalizing the professional ethics of education at Farhangian University, in addition to improving students' ethical beliefs and behaviors, they will learn that they will adhere to professional ethics when teaching in schools.