Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشهای بلاغی در نقد ادبی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 4 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : عروض ، ادب ، بحر ، شعر ، نقد ادبی ، زحاف ، شاعر ، دانشجویان ، ادبیات ، استاد

خلاصه ماشینی:

"دکتر جلیل تجلیل: «ذات نایافته ازهستی بخش‌ کی تواند که بود هستی بخش» بنابراین،من در جنب محققان و دانشمندان بزرگ- بویژه در زمینهء عروض،دانش بلاغت و نقد ادبی-که‌ سیزده قرن زحمت کشیده‌اند و در قالب چهره‌های‌ تابناکی در ایران و جهان اسلام چون خواجه‌نصیر طوسی و شمس قیس رازی و دیگران‌ درخشیده‌اند،برای خود مکانتی قابل نیستم،اما از باب امتثال امر باید بگویم نزدیک به چهل سال است که‌ پای تابلو و در کلاس درس افتخار تدریس داشته‌ام‌ تدریس ادبیات فارسی،ادبیات عربی،فنون بلاغت‌ عروض،برخی متون نظم و نثر از جمله اشعار خاقانی،سعدی،حافظ و نیز آموزش فرهنگ اسلامی‌ در زمینه‌های متعدد،و این افتخار را برای خود مغتنم‌ می‌دارم که امروزه در ایران و کشورهای خارج‌ شخصیتهای علمی و فرهنگی از حوزهء درس این بند استفاده داشته‌اند،و این سپاس برای هر معلم کافی‌ است،بویژه که سخنش و کلامش از اخلاص‌ برخوردار باشد. کیهان فرهنگی:بیشتر خوانندگان‌ آثار شما در زمینه‌های«معانی و بیان»و «عروض»آشنایی دارند،لطفا مختصری‌ دربارهء تاریخچهء این علوم و روند آنها توضیح دهید؟ دکتر تجلیل:دانش معانی و بیان و شکافتن هستهء بلاغت و تأثیر کلام هنگامی گسترش یافت که آیات‌ قرآنی-که معجزهء ماندگار پیامبر اکرم(ص)است-مورد بحث و تتبع دانشمندان قرار گرفت و جمال ادبی قرآن‌ پس از آن کلام نبی اکرم را دانشمندان تتبع کرده و از سرمایه گرفتند و شاعران در چامه‌های خود دقایق بلاغی‌ به کار بستند. کیهان فرهنگی:یکی از مشکلات‌ عمدهء دانشجویان در امر یادگیری«عروض»و نیز تقطیع شعر، کنار آمدن با زحاف رایج در شعر است، شما چه راه‌حلی را برای فراگیری‌ بهتر این زحاف و در کل علم«عروض» پیشنهاد می‌کنید؟ دکتر تجلیل:عروض از جملهدرسهایی است که‌ نیاز به همکاری دانشجو و استاد با هم دارد،چون‌ در تقطیع و بررسی آهنگ شعر باید همه با هم حرکت‌ کنند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.