چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر داده ها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی می باشد. زیرا بدون آنکه متغیر مستقل را دستکاری کنیم، می خواهیم رابطه ی آن را با متغیر وابسته بسنجیم. جامعه ی آماری را در این پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دوره ابتدایی ( سه ساله دوم ) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقه ای، نمونه ای شامل 388 نفر دانش آموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر )، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبکهای یادگیری (کـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی رابطه ای وجود ندارد. این یافتهها نشان میدهد که بیشتر دانش آموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تاملی را ترجیح داده اند. همچنین آزمودنی ها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان داده اند.
خلاصه ماشینی:
» بر همین اساس موضوع پژوهش حاضر را « بررسی تأثیر سبکهای یادگیری دانشآموزان دورهی سه سالهی دوم ابتدایی، بر پیشرفت تحصیلی آنان در آموزش و پرورش ناحیه دو کرج » تشکیل خواهد داد.
اهداف پژوهش هدف کلی : بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج.
بررسی تأثیر روش یادگیری تجربه عینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج.
2. بررسی تأثیر روش یادگیری مشاهدهی تأملی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج.
3. بررسی تأثیر روش یادگیری مفهومسازی انتزاعی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج.
فرضیه سوم : روش یادگیری مفهومسازی انتزاعی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج تأثیر مستقیم دارد.
متغيرهاي پژوهش متغير مستقل: در پژوهش حاضر سبکهای یادگیری کُـلب که شامل چهار نوع ترجیح روش یادگیری (تجربه عینی، مشاهده تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) و چهار نوع سبک یادگیری (واگرا، انطباق یابنده، همگرا و جذب کننده) میباشد به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.
4-2-1 فرضیهی اول روش یادگیری تجربه عینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج تأثیر مستقیم دارد.
4-2-3 فرضیهی سوم روش یادگیری مفهومسازی انتزاعی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج تأثیر مستقیم دارد.
Self-directed learning readiness and learning styles among Saudi undergraduate nursing students.