چکیده:
این پژوهش بهدنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از تصمیمگیری راهبردی بر مبنای ارزشهای اسلامی با استفاده از روش دادهبنیاد بود. ابتدا با بررسی و تدبر آیه به آیه از ابتدا تا انتهای قرآن مفاهیم ارزشی و نقش آنها در تصمیمگیری جمعآوری، و با توجه به احادیث مرتبط تکمیل شد. سپس به روش نمونهگیری نظری 22 نفر از استادان دانشگاه و روحانیان خبره انتخاب شدند و از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق به عمل آمد. تحلیل دادهها بهصورت مستمر و در سه مرحله شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و مصاحبه با متخصصان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد حقمداری در تصمیمگیری راهبردی ارزشی نقش محوری دارد. همچنین ابعاد الگو شامل عوامل زمینهساز (التزام به ارزشها، ارزشهای دنیا، محیط، وراثت)، عوامل موثر (ویژگیهای فردی، عوامل راهبردی، استعانت از خدا و شرایط) و عوامل بازدارنده (ضد ارزشها و افراط و تفریط) است که بر کنش متقابل یا فرایند تصمیمگیری راهبردی حقمدار تاثیر میگذارد و باعث میشود تصمیم در جهت صحیح خود قرار گیرد و به نتایج مطلوب مانند رضای خداوند منان و نتایج دنیوی و اخروی منتهی شوند.
This study is aimed at attaining an exploratory model of strategic decision making based on the Islamic values through the use of a grounded theory. Reviewing and contemplating on the Holy Quran from the beginning to the end verse-by-verse, the researchers discovered the concepts of value and their role in decision making and completed them by referring to the related Hadiths. Then, 22 university professors and expert clerics were selected by theoretical sampling to take part in in-depth semi-structured interviews. Data analysis was continued in three stages of open, axial and selective coding, and interviews were sustained with experts up to theoretical saturation. The findings indicated that righteousness-orientation has a fundamental role in strategic value decision making. Furthermore, the dimensions of the model included contextualizing factors (commitment to values, world values, environment values, and inheritance values), influential factors (individual characteristics, strategic factors, asking God for assistance, and the circumstances), and preventive factors (anti-values and going to extremes) which interact with decision making and makes it take the right direction and lead to desirable outcomes such as the Beneficent God's favor and salvation in the present world and the world to come.
خلاصه ماشینی:
هم چنین ابعاد الگو شامل عوامل زمینه ساز (التزام به ارزشها، ارزشهای دنیا، محیط ، وراثت )، عوامل مؤثر (ویژگیهای فردی، عوامل راهبردی، استعانت از خدا و شرایط ) و عوامل بازدارنده (ضد ارزشها و افراط و تفریط ) است که بر کنش متقابل یا فرایند تصمیم گیری راهبردی حق مدار تأثیر میگذارد و باعث میشود تصمیم در جهت صحیح خود قرار گیرد و به نتایج مطلوب مانند رضای خداوند منان و نتایج دنیوی و اخروی منتهی شوند.
عوامل مؤثر بر تصمیم گیری راهبردی ارزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دسته بعد در شناسه گذاری محوری روش داده بنیاد، نتایج است که شامل نتایج دنیوی و اخروی است که میتواند در ارتباط با خدا ، اجتماعی و یا فردی باشد و در آیات و روایات مرتبط ، نتیجه عمل به هر ارزش اخلاقی چنین نتایجی عنوان شده و در الگوی ذیل قابل مشاهده است ؛ ضمن اینکه در بخش عوامل مداخله گر و بازدارنده ها ضد ارزشها قرار گرفت .
الگوی تصمیم گیری راهبردی ارزشی با رویکرد اسلامی در روش پژوهش داده بنیاد پس از شناسه گذاری محوری، مرحله شناسه گذاری انتخابی است که در این مرحله به بررسی و تشریح ارتباطات بین ابعاد و عواملی پرداخته میشود که در مرحله قبل به دست آمد تا یک نظریه از روابط مقوله های الگوی شناسه گذاری محوری به نگارش در آید (دانایی فرد و امامی، ١٣٨٦: ٨٧).