چکیده:
اﻣﺮوزه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﮐﻪ، آﻣﻮزش ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺻﺤﻨﻪ واﻗﻌﯽ ﮐﺎر و ﻫﻢ زﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﺠﺎم دادن وﻇﺎﯾﻒ ﺷﻐﻠﯽ، ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اراﺋﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻧﻮع آﻣﻮزش ﺑﻪ اﻓﺮاد ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺴﺐ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻻزم و ﺗﻠﻔﯿﻖ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﺠﺎرب ﺷﻐﻠﯽ، ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﺑﺮای اﻧﺠﺎم دادن وﻇﺎﯾﻒ ﻣﻮﺟﻮد ﯾﺎ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ آﺗﯽ ﺣﺎﺻﻞ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻻزم را ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﺷﻐﻠﯽ و ﺗﺼﺪی ﻣﺪارج ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺣﺮاز ﮐﻨﻨﺪ. دوره ﻫﺎی آﻣﻮزش ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﻈﻢ و اﻧﻀﺒﺎط و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﻣﻮردﻧﯿﺎز در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﻫﻤﺴﻮ ﻧﻤﻮدن ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن و اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ و ﺑﻬﺒﻮد روﺣﯿﻪ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﮐﺎﻫﺶ ﺣﻮادث و ﺿﺎﯾﻌﺎت ﮐﺎری ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺎزی داﻧﺶ و ﺗﻮاﻧﺶ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻘﻮﯾﺖ روﺣﯿﻪ ﻫﻤﺪﻟﯽ و ﻫﻤﮑﺎری و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮان ﺑﺎزده ﮐﺎری در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﻋﻤﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان درﯾﺎﯾﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺟﺴﺘﺠﻮ و ﻧﺠﺎت درﯾﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮده و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ130 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﺟﺴﺘﺠﻮ و ﻧﺠﺎت درﯾﺎﯾﯽ وﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن اﯾﻤﻨﯽ و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺷﻨﺎورﻫﺎی ﻧﺎﺟﯽ اداره ﮐﻞ ﺑﻨﺎدر ودرﯾﺎﻧﻮردی اﺳﺘﺎن ﺳﯿﺴﺘﺎن وﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎن، ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن 97 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﺲ از ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ در ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن وﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ ﺑﯿﻦ آﻣﻮزش ﻫﺎی ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﻋﻤﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان درﯾﺎﯾﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن وﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺟﺴﺘﺠﻮ وﻧﺠﺎت درﯾﺎﯾﯽ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. در ﻣﺠﻤﻮع اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ آﻣﻮزش ﻫﺎی ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان درﯾﺎﯾﯽ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺟﺴﺘﺠﻮوﻧﺠﺎت درﯾﺎﯾﯽ ﻣﻬﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺨﻮاﻫﯿﻢ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﺳﻮاﻧﺢ وﺑﺤﺮان ﻫﺎی درﯾﺎﯾﯽ دردرﯾﺎ ﻓﺎﯾﻖ ﺷﻮﯾﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ، آﻣﻮزش ﻫﺎی ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﻋﻤﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان درﯾﺎﯾﯽ را ﻣﻬﻢ و وﯾﮋه ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﻨﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است،که نتایج پس از تجزیه تحلیل در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون نشان دادکه بین آموزش های ضمن خدمت تخصصی کوتاه مدت عملی مدیریت بحران دریایی کارکنان وکیفیت عملیات جستجو ونجات دریایی رابطه وجود دارد.
(تنبرگ، 1373 ، 30-27 )در گذشته یک نگرش سنتی نسبت به مدیریت بحران حاکم بود که آن را فرونشاندن آتش می دانست و آن بدان معنی بود که مدیران بحران در انتظار خراب شدن امور می نشینند و پس از بروز ویرانی سعی می کنند ضرر ناشی خرابی ها را محدود سازند ولی به تازگی نگرش در این قلمرو تغییر کرده و مدیریت بحران را مجموعه ای از طرح ها و برنامه های عملی برای مواجهه با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمان ها می داند و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیندیشند وآمادگی رویارویی با وقایع پیش بینی نشده باشند (چارت، ووتن پری و جیمزهاینس, 2004) نگرشی که نسبت به مدیریت بحران دراین پژوهش مد نظرقرارداده شده است نگرش جدید می باشد و ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ رابطه آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت عملی مدیریت بحران دریایی کارکنان با کیفیت عملیات جستجوونجات دریایی مورد بررسی قرارگیرد.
E. H, 2004, When firms fail to learn: the Perpetuation of discrimination in the work place, Journal of Management inquiry, page 13(1),23-33 analyzing the impact of practical in-service training specialized short term practical at the crisis management of offshore employee on the quality of marine search and rescue operations (The Case Study of Sistan and Baluchistan Port Authority) Mohammad Hussein Yar Ahmadzai1 , Said Erie1 2- Assistant Professor of Chabahar University of Sailing and Marine Sciences 2-Master student of Chabahar University of Sailing and Marine Sciences, Sailors Chabahar Sea Base) Border of Sistan and Baluchistan) .