چکیده:
بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم سلامت روانی است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش احساس تنهایی به عنوان پیشبین بهزیستی ذهنی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397، به تعداد 8286 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 255 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی وارویک- ادینبورگ (2007) و احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) استفاده شد.. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق آن متغیر احساس تنهایی توان تمایز بین گروهها را داشت. همچنین، طبق این تابع تشخیص 5/78 درصد از دانشجویان به درستی در گروههای اولیه خود جایگزین شده بودند. بر اساس نتایج حاضر، در برنامههای آموزشی و پژوهشی برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان باید به احساس تنهایی توجه ویژه داشت.
Mental well-being is one of the essential constructs of mental health and identifying the factors affecting it is of paramount importance. Therefore, This study aimed to determine the role of loneliness as a predictor of mental well-being among students. It was causal-comparative research. The research population consisted of all male and female students studying in Tabriz University of medical sciences (N= 8286) in the 2018-2019 academic year that according to Krejcie and Morgan table, 255 students were selected by multistage cluster sampling method. For data collection from the Warwick–Edinburgh mental well-being scale (2007), Loneliness scale (1980) were used. Data were analyzed using statistical test discriminant analysis. The results of the discriminant analysis, leading to a significant discriminative function that according to this function, the loneliness variable had the ability in discriminating between groups. Also, Based on this discriminative function, 78/5% of the students were properly assigned in their initial groups. Based on the present results, in educational and research programs to increase the mental well-being among students, loneliness needs special attention.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 نقش تشخيصي احساس تنهايي در تمايز گذاري دانشجويان با بهزيستي ذهني بال و پايين Discriminative Role of Loneliness in Discrimination of Students with High and Low Mental Well-Being اميد حسني Omid Hasani MA in General Psychology, Azerbaijan کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان ، Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
بر اساس نتايج حاضر، در برنامه هاي آموزشي و research programs to increase the mental well-being پژوهشي براي افزايش بهزيستي ذهني دانشجويان بايد به احساس تنهايي among students, loneliness needs special attention.
Larcombe, Finch & Sore نقش تشخيصي احساس تنهايي در تمايز گذاري دانشجويان با بهزيستي ذهني بالا و پايين Discriminative Role of Loneliness in Discrimination of Students with High and Low Mental Well-%eing داراي تفاوت است به طوريکه دانشجويان بعضي رشته ها مثل رشته حقوق و پزشکي نسبت به ساير دانشجويان با مشکلات و استرس بيشتري مواجهه هستند (اسکيت و روگرز،١ ٢٠١٦).
Ishaku, Terao, Takai, Karuri & Matsum3oto 1 .
Russell, Peplau & Cutrona نقش تشخيصي احساس تنهايي در تمايز گذاري دانشجويان با بهزيستي ذهني بالا و پايين Discriminative Role of Loneliness in Discrimination of Students with High and Low Mental Well-%eing به ترتيب ٠/٨٣ و ٠/٩١ در جمعيت ايراني گزارش شده است (ترخان ، ١٣٩٥).
Matthews, Danese, Caspi, Fisher نقش تشخيصي احساس تنهايي در تمايز گذاري دانشجويان با بهزيستي ذهني بالا و پايين Discriminative Role of Loneliness in Discrimination of Students with High and Low Mental Well-%eing ترخان ، مرتضي.