چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی استعداد اعتیاد بر اساس خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دورۀ دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه بود. نمونهای شامل 198 نفر به روش خوشهای تصادفی چندمرحلهای از میان آنها انتخاب شد. شرکتکنندگان مقیاس تحول مثبت نوجوانی (گلدوف و همکاران، 2010)، پرسش نامۀ خودتنظیمی ارادی (فروند و بالتز، 2002) و استعداد اعتیاد (وید و بوچر، 1992) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون همزمان نشان داد متغیرهای خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی توان پیشبینی استعداد اعتیاد را دارند. نتیجهگیری: میتوان با آموزش مهارتهای خودتنظیمی و اجرای برنامههای ارتقا دهندۀ تحول مثبت نوجوانی گرایش افراد به اعتیاد را کاهش داد.
Purpose: The purpose of this study was to predict addiction potential based on intentional self-regulation and positive youth development in highschool students in Kermanshah. Method: The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all high school students in Kermanshah. A sample of 198 people was selected through multi-stage cluster sampling. Participants completed the positive youth development scale (Goldhof et al., 2010), intentional self-regulation questionnaire (Freund and Balts, 2002) and addiction potential scale (Wade and Boucher, 1992) , then data were analyzed by SPSS version 25 software. Results: The results of simultaneous regression showed that intentional self-regulation and positive youth development could predict addiction potential. Conclusion: The results showed that there is a reverse and meaningful relationship between intentional self-regulation and positive youth development with addiction potential, as well as inentional self-regulation and positiv eyouth development can predict addiction potential in high school students. These results show that self-regulation skills training and the implementation of positive youth development programs can reduce the tendency of adolescence to addiction
keywords: addiction potential, intentional self regulation, positive youth development, students
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون همزمان نشان داد متغیرهای خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی توان پیش بینی استعداد اعتیاد را دارند.
یکی از مـدل هـای مهم در خودتنظیمی ارادی، مـدل «انتخـاب ، بهینه ســازی، جبران »٩ اســت (بالتس و بالتس ، ١٩٩٠؛ فروند و بالتس ، ٢٠٠٢) که از ٤ ســازه تشــکیل شــده اســت : انتخاب گزینشــی (S) که شــامل انتخاب هدف توســط فرد، ســطح انتخاب گری او و تمرکز بر روی هدف اســت ؛ انتخاب مبتنی بر شــکســت که شــامل همان انتخاب ولی پس از شـکسـت در عملکرد یا کاهش منابع اسـت ؛ بهینه سـازی (O) که به معنای شــناســایی و جذب منابع درونی و بیرونی و انســجام آن ها در راســتای دســتیابی به اهداف است ؛ و جبران خسارت (C) که اصلاح یا جایگزینی راهبردهای بهینه سازی برای رسیدن به همـان هـدف قبلی پس از شـــکســـت این راهبردهـا اســـت (نـاپولیتـانو و همکـاران ، ٢٠١١).
بنـابراین ، پژوهش حـاضـــر بـا هـدف پیش بینی اســـتعـداد اعتیـاد بر اســـاس خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان پســر دورۀ دوم متوســطۀ شــهر کرمانشاه انجام شد.
جدول ٣: نتایج تحلیل رگرسیون همزمان برای پیش بینی استعداد اعتیاد براساس خودتنظیمی (به تصویر صفحه رجوع شود) ماتریس همبستگی تحول مثبت نوجوانی و استعداد اعتیاد، در جدول ٤ ارائه شده است .
همچنین نتایج نشـان داد تحول مثبت نوجوانی میتواند اسـتعداد اعتیاد را پیش بینی کند.
Intentional self-regulation in middle adolescence: the emerging role of loss-based selection in positive youth development.
Moderate adolescent drug use and the development of substance use self-regulation.
Impact of a positive youth development program in urban after-school settings on the prevention of adolescent substance use.