خلاصه ماشینی:
"درحالیکه از نقطهنظر"نفرین منابع"اگر کشوری در معرض خطر پیوستن به تولیدکنندگان و صادرکنندگان منابع باشد،هرچه توسعه پروژهها با سرعت کمتری انجام گیرد،شانس اقتصاد و جامعه برای سازگارشدن با جریان درآمد جدید بیشتر خواهد بود.
ازیکطرف اینچنین استراتژی دقیقا برخلاف منطق مرسوم اقتصاد پروژههاست اما اگر توسعه شتابان باعث ایجاد پدیده نفرین منابع شود و این پدیده به روی اقتصادی شدن پروژهها به علت تغییر ساختارهای سیاسی اثر معکوس گذارد آنگاه میتوان گفت که توسعه کندتر میتواند از نقطه نظر تجاری صرف توجیه شود.
تنوعزائی3: یکی دیگر از راهحلهای مشکل ایجادشده توسط بخشهای مسلط نفت و گاز و منابع کاهش اهمیت این بخشها در اقتصاد داخلی از طریق افزایش منابع تأمین ارزش افزوده است.
لذا (به تصویر صفحه مراجعه شود) تنها روش مؤثر تنوعبخشی, سرمایهگذاری در بخش خصوصی است به این ترتیب یکی از راهحلهای مشکل تنوع بخشی حداکثر نمودن جریان درآمد منابع به بخش خصوصی و نه بخش دولتی است آنچنان تعجبآور نیست که سازوکاری که باعث افزایش قابل توجه در ارزش نرخ ارز میشود بتواند از رشد بقیه بخشهای تجاری جلوگیری نماید.
این نکته بسیار قابلتوجه است که تمام کشورهای موفق در زمینه دفع آثار نفرین منابع مانند بوتسوانا،شیلی،اندونزی و مالزی-همگی اقدام به ایجاد انگیزه برای دنبال کردن سیاستهای باز تجاری با بقیه دنیا همراه با سیاستهای زیرکانه کاهش نرخ ارز نمودهاند تا ازاینطریق بتوانند درخصوص رقابتپذیری صادرات غیرنفتی،گازی و منابع خود اطمینان حاصل کنند.
عامل مشترک در تمام کشورهای موفق درزمینه دفع نفرین منابع (بوتسوانا،شیلی،اندونزی و مالزی)این است که هر چهار کشور یک کاهش عمده ارزش نرخ ارز را در نتیجه سیاستهای صریح انتخابی خود تجربه نمودهاند."