چکیده:
در سالهای اخیر،مدیران سازمانهای خدماتی در تلاشاند تا با گسترش اندیشهء مشتری محور در سازمانهای خود،بر نیازهای مشتریان تمرکز کرده و ضمن ایجاد برتری رقابتی برای خود،کارآیی و اثربخشی خود را نیز افزایش دهند.کتابخانهها نیز به واسطهء داشتن نقش محوری در فرایند توسعهء پایدار از این امر مستثنا نیستند و باید در جهت بهبود مستمر و مداوم خدمات خود گام بردارند.اما نکتهء قابل تأمل این است که به واسطهء خصوصیات و ویژگیهای خدمات در کتابخانه،سنجش کیفیت آن کاری بس دشوار است.این مقاله سعی دارد تا مدل سروکوآل 3را،که از جمله مدلهای کاربردی و معروف در زمینهء سنجش کیفیت خدمات است،تعریف کرده و نهایتا مدل لایبکوآل را،که از مدلهای جدید و برگرفته از مدل سروکوآل جهت سنجش کیفیت خدمات کتابخانهای است،معرفی کند.
خلاصه ماشینی:
"لایب کوآل 1ابزاری برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه
ویژگیهای خدمات در کتابخانه،سنجش کیفیت آن کاری بس دشوار است.
دارد تا مدل سروکوآل 3را،که از جمله مدلهای کاربردی و معروف در زمینهء سنجش کیفیت
خدمات است،تعریف کرده و نهایتا مدل لایبکوآل را،که از مدلهای جدید و برگرفته از
مدل سروکوآل جهت سنجش کیفیت خدمات کتابخانهای است،معرفی کند.
شده است تا بخش خدمات با سرعت بسیار
خدمات،تعالی کیفیت خدمات در این بخش
ارائهء خدمات با کیفیت از چالشهای مهم قرن
خدمات ارائه شده براساس انتظارات و
سنجش کیفیت خدمات کتابخانهاند،به
ارتقای سطح کیفیت خدمات مورد استفاده
جهت سنجش و بهبود کیفیت خدمات
سنجش کیفیت خدمات با مدل سروکوآل
انتظار مشتری این است که هنگام دریافت
مشتری غالبا کیفیت خدمات را با مقایسهء
مدل سروکوآل یکی از مدلهایی است که
هامل6ایجاد شد و کیفیت خدمات ارائه شده
مواد و ارائهء خدمات برای پاسخگویی به
کیفیت خدمات خود را در حد قابل ملاحظهای
سنجش کیفیت خدمات آن نیز دشواریهای
استفاده از مدل سروکوآل جهت سنجش کیفیت خدمات کتابخانهها صورت گرفته است.
خدمات کتابخانهها با عنوان LibQual+TM
مدل لایبکوآل کیفیت خدمات یک
از 25 مؤلفه لایبکوآل ،9 مؤلفه برای سنجش اثر خدمت ارائه شده،5 مؤلفه برای سنجش کیفیت فضا،6 مؤلفه برای بعد کنترل
شخصی،و 5 مؤلفه برای ارزیابی دسترسی به اطلاعات است.
کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه تعیین
خدمات ارائه شده توسط آنها و آمادهسازی
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه میتواند
به ارتقای سطح کیفیت خدمات آنها بسیار
تکنیک ارائه شده جهت سنجش کیفیت
ابزار فوق کیفیت خدمات ارائه شدهء خود را"