چکیده:
مدیریت کتابخانههای دانشگاهی،به لحاظ پیشرفتهای اخیر در فناوریهای ارتباطات و اطلاعاتی از یک طرف و فعالیتهای فنی کتابخانهها از طرف دیگر،بیش از پیش متحول شده است.این پیچیدگیها باعث شده که مدیریت کتابخانهها فراتر از توان مدیرانی باشد که تخصص یا تجزیهء کتابداری ندارند.اما متأسفانه بیش از 60 درصد مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران غیر متخصصاند.بنابراین در این تحقیق،عملکرد دو گروه مدیران متخصص و غیر متخصص کتابداری(30 مدیر شامل 15 مدیر متخصص و 15 مدیر غیرمتخصص)از لحاظ انجام فرایندهای برنامهریزی،سازماندهی،هدایت(ایجاد انگیزه)،نوآوری،و کنترل (نظارت مقایسه شده و ضرورت استفاده از مدیران متخصص در کتابخانههای دانشگاهی مورد تأکید قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در این تحقیق،عملکرد دو گروه مدیران متخصص و غیر متخصص کتابداری(30 مدیر شامل 15 مدیر متخصص و 15 مدیر غیرمتخصص)از لحاظ انجام فرایندهای برنامهریزی،سازماندهی،هدایت(ایجاد انگیزه)،نوآوری،و کنترل (نظارت مقایسه شده و ضرورت استفاده از مدیران متخصص در کتابخانههای دانشگاهی مورد تأکید قرار میگیرد.
با توجه به اهمیت تخصص کتابداری و اطلاعرسانی برای مدیر کتابخانههای دانشگاهی،و نیز بروز مشکلات در بعضی از کتابخانههای دانشگاهی،که کتابداران شاغل در آن کتابخانهها،عامل بروز آنها را مدیریت غیر تخصصی میدانند؛در این پژوهش تلاش میشود که رابطهء بین تخصص کتابداری مدیران کتابخانههای دانشگاهی و عملکرد آنها در انجام فعالیتهای مدیریتی شامل برنامهریزی،سازماندهی،هدایت(ایجاد انگیزه)،نوآوری،و کنترل(نظارت)بررسی شود.
فرضیهء پژوهش بین عملکرد مدیریتی مدیران واجد و فاقد مدرک کتابداری(متخصص و غیرمتخصص)، از لحاظ انجام فرایندهای برنامهریزی، سازماندهی،هدایت(ایجاد انگیزه)،نوآوری، و کنترل(نظارت)شاغل در کتابخانههای مورد بررسی،تفاوت وجود دارد.
آیا در انجام فرایندهای کنترل در کتابخانههای دانشگاهی بین مدیران متخصص و مدیران غیر متخصص تفاوت وجود دارد؟جامعهء پژوهش جامعهء آماری این پژوهش شامل 30 نفر از مدیران و 127 نفر از کارکنان کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای زیر است: 1.
اما در حوزهء مدیریت کتابخانهها،تحقیقاتی به شرح زیر صورت گرفته است: هویدا(1366)در پایاننامهء کارشناسی ارشد خود،نحوهء اعمال مدیریت و چگونگی استفاده از مبانی و ارکان آن،یعنی برنامهریزی، سازماندهی،ایجاد انگیزه،تحول و نوآوری، و کنترل و نظارت در هشت کتابخانهء دانشگاهی در تهران را بررسی کرد و نتیجه گرفت که در زمینهء برنامهریزی و چگونگی آن،سازماندهی،ایجاد انگیزه در کتابداران، ایجاد تحول و نوآوری در سطح کتابخانه، و برقراری مکانیزم علمی نظارت و کنترل، مساعی مدیران و رؤسای کتابخانهها،آن طور که لازمهء یک واحد علمی دانشگاهی است، ثمر بخش نبوده است."