چکیده:
حرکت جوامع بشری از سنتی بودن به صنعتی شدن،از صنعتی به فراصنعتی و در نهایت به سوی عصر الکترونیک و اطلاعات بوده است.به موازات این تغییرات،شیوههای ارائهء خدمات در حرفههای مختلف تحت تأثیر قرار گرفته است.کارکنان برای داشتن کارآیی بالاتر نیازمند آموزش مداوم ضمن خدمت میباشند تا سطح دانش،آگاهی و مهارتهای فنی،حرفهای،و شغلی خوئد را ارتقا دهند.هدف از آموزش ضمن خدمات سازش با محیط، توانایی تولید بیشتر،افزایش کارآیی در شغل فعلی و کسب شرایط بهتر برای احراز مقامات بالاتر و ارائهء خدمات ایدهآل به کاربران است.حرفهء کتابداری از جمله حرفههایی است که با پیدایش فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی دچار تغییرات گستردهای شده است.این مسئله مدیران کتابخانهها را بر آن داشته تا بهء فلسفهء مدیریتی تازهای روی آورند که برمبنای مشارکت استوار است و تمرکزگرایی در کتابخانهها را نفی میکند و به مهارتهای انفرادی کارکنان وابسته است.در این مقاله سعی شده است مسائل فوق در ارتباط با نیازهای فردی و حرفهای کتابداران و لزوم برگزاری دورههای ضمن خدمت برای آنها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی برای برگزاری بهینهء این دورهها ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
"کاربران به این اطلاعات سازمانددهی شده نیاز خواهند داشت و این کتابداران هستند که در امر بازیابی به آنها یاری میرسانند؛ولی در عصر حاضر که قالبهای اطلاعاتی و روشهای بازیابی و ارزیابی اطلاعات تغییر کرده است،کتابداران زمانی میتوانند نقش خود را حفظ کنند که همراه با ظهور فناوریهای جدید،برای کسب مهارتهای لازم تلاش کنند.
اولین گام برای تغییر نگرش سنتی،برگزاری جلسات توجیه به صورت گردهمایی،سخنرانی،و سمینار است که در آنها از مزایای این فناوریها و لزوم بهکارگیری آنها در عصر اطلاعات و ارتباطات صحبت میشود و کتابداران مطلع خواهند شد در صورتی که در دورههای آموزشی شرکت کنند و خود را با تغییرات تطبیق دهند دارای امنیت شغلی خواهند بود.
مشاوران دانش:کتابدار به عنوان مشاور اطلاعاتی باید نیازها و محدودیتهای یک فرد را از طریق مصاحبه،و پرسش بسنجد، بهترین روش را برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز کاربران در نظر بگیرد و در بازیابی، بهکارگیری و در صورت لزوم به کار بستن اطلاعات فعالانه به مشتری کمک کند و به کاربر این اطمینان را بدهد که کمکهای وی، او را قادر خواهد ساخت که به اهدافش نایل آید.
برای جلوگیری از وقوع چنین پیشامدی باید مهارتهای مورد نیاز در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابداران فراهم شود تا بتوانند علاوه بر کسب داناییهای لازم در حرفهء خود،هرچه بهتر با کاربران رابطه برقرار کرده،از نیازهای واقعی آنها آگاه شوند و در جهت رفع سریع این نیازها قدم بردارند."