چکیده:
پژوهش حاضر میزان تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل و عوامل مؤثر در کاهش و افزایش این تولیدات را از بدو تأسیس(1378)تا پایان سال 1384 بررسی میکند.روش پژوهش،پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است.جامعهء پژوهش شامل 98 نفر از اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه زابل است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که ذوق و علاقهء تحقیق،آشنایی با زبانهای خارجی،ارتباط با محافل و مراکز تحقیقاتی و علمی داخلی و خارجی،روش تخصیص بودجه،و آشنایی با کامپیوتر و اینترنت و شبکههای اطلاعاتی از عوامل مؤثر در تولید اطلاعات علمی است و مدت زمان تصویب طرحها و گزارشهای تحقیقی،اشتغال به کارهای اجرایی و اداری،وجود مسائل و مشکلات معیشتی از موانع تولید علم به شمار میرود.
خلاصه ماشینی:
"در بررسی حاضر،کوشش شده است تا آنچه که اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل به اعتبار منزلت پژوهشی خود تا پایان سال 1384 به صورت مکتوب(کتاب،مقاله، طرح پژوهشی یا گزارش تحقیق)تألیف و یا ترجمه کردهاند و یا در کنفرانسها و گردهماییها ارائه نمودهاند،از نقطه نظر کمی مورد بررسی قرار گیرد تا نشان داده شود که آیا تولید علم در این دانشگاه روند رو به رشدی داشته است یا نه.
بنابراین باید همیشه فعالیتهای تولیدی و پژوهشی اعضای هیئت علمی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و برای این کار باید در دانشگاه نظام و برنامهریزی دقیقی وجود داشته باشد تا بتواند بر این امر مهم نظارت داشته و نقش ارزندهء آنها را در فعالیتهای پژوهشی و تولید علمی در قالب تألیف و ترجمهء مقاله و کتاب و یا طرحهای تحقیقاتی مشخص سازد و همچنین موجبات ارتقای استادان را فراهم کند و باعث شود تا استادان در کنار آموزش به پژوهش نیز توجه داشته باشند.
توزیع فراوانی تولید اطلاعات علمی منتشر شده در سالهای مختلف توسط افراد جامعهء پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به اولین پرسش اساسی،یافتههای پژوهش با توجه به جدول 1 نشان میدهد که این تولیدات به صورت کتاب(ترجمه و تألیف)،مقاله،نمایش پوستر،و طرحهای تحقیقاتی است.
توزیع فراوانی منابع اطلاعاتی استفاده شده برای تولید اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به پرسش 5 پژوهش(به نظر اعضای هیئت علمی عوامل مؤثر در تولید اطلاعات علمی کداماند؟)یافتههای پژوهش نشان میدهد ذوق و علاقه به تحقیق با 60 مورد(9/61 درصد)بیشترین تأثیر را در تولید علم دارد."