چکیده:
مقدمه: در این پژوهش، تاثیر کلاس های هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رضایتمندی
معلمان دوره ابتدایی در شهرستان دزفول مورد بررسی قرار گرفته تا استراتژیهای مرتبط شناسایی گردد.
روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی – مقایسهای میباشد؛ قلمرو زمانی این تحقیق سال
تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه آموزگاران و دانشآموزان مقطع ابتدایی تمام
وقت در مدارس هوشمند و سنتی آموزش و پرورش شهرستان دزفول می باشند. و حجم نمونه آماری
براساس فرمول کوکران مشخص شد به این ترتیب که (٢٠ نفر از آموزگاران مدارس هوشمند و ٢٠ نفر از
آموزگاران مدارس سنتی) همچنین بررسی نمرات ١٠٨٠ نفر از دانشآموزان این مدارس (٥٤٠ نفر از دانش
آموزان مدارس هوشمند و ٥٤٠ نفر از دانشآموزان مدارس سنتی) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.
ابزار مورد استفاده در این پژوهش: پرسشنامه رضایت شغلی (JDI)، که پایایی با ضریب ٠/٨٦، ابزار
دیگر اندازهگیری تحقیق، نمرات پایان ترم دانشآموزان به عنوان معدل و پیشرفت تحصیلی ملاک عمل
است. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22، با روش آماری t- test بررسی شد.
یافتهها: با توجه به نتایج آزمون های آماری تمامی فرضیه های تحقیق تایید شدند.
خلاصه ماشینی:
حيدري و شاملي (١٣٨٩)، طي پژوهشي با عنوان «بررسي نقش مدارس هوشمند بر رضايتمندي معلمان » به اين نتيجه رسيدند که وقت و انرژي که معلمان در مدارس سنتي براي آموزش به دانش آموزان صرف ميکنند بسيار بيشتر از وقت و انرژي است که معلمان در مدارس هوشمند صرف ميکنند در پژوهش ديگري زارعي (١٣٩١) نشان داد که در کلاس هاي هوشمند رفتار عاطفي معلم (مانند خوش خلقي، خونسردي، علاقمندي به ديگران ، اجتماعي بودن و ثبات عاطفي داشتن ) بر يادگيري دانش آموزان اثر مثبت ميگذارد و منجر به ايجاد حس اعتماد به نفس در آنها و رابطه دوستانه در کلاس ميگردد و اين روابط به خودي خود هم پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را بيشتر ميکند و نيز رضايتمندي معلمان نيز بيشتر خواهد شد.
مطالعه آنها نشان ميدهد فعاليت هاي مديريتي مربوط به ارزشيابي دانش آموزان ، برنامه زمان بندي، گزارشات مديريتي و حسابداري، بيشترين ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباط را در اين مدارس به خود اختصاص داده اند (افضل خاني و همکاران ، ١٣٩٠).
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه آموزگاران و دانش آموزان مقطع ابتدايي تمام وقت در مدارس هوشمند و سنتي آموزش و پرورش شهرستان دزفول ميباشند که در سال تحصيلي ٩٤- ٩٣ به کار اشتغال داشته اند که جامعه آماري ٢٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و يکم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * اين پژوهش را تشکيل ميدهند حجم نمونه آماري براساس فرمول کوکران مشخص شد به اين ترتيب که (٢٠ نفر از آموزگاران مدارس هوشمند و ٢٠ نفر از آموزگاران مدارس سنتي) همچنين بررسي نمرات ١٠٨٠ نفر از دانش آموزان اين مدارس (٥٤٠ نفر از دانش آموزان مدارس هوشمند و ٥٤٠ نفر از دانش آموزان مدارس سنتي) به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.