چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان خلاقیت و نوآوری در برنامه درسی تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. خلاقیت و نوآوری محرک اصلی تمدن هاست. تلفن، اتومبیل، هواپیما، رادیو، تلویزیون، رایانه،
الکترونیک، قدرت اتمی و مسافرت های فضایی و خلق ادبیات و انواع هنرها و... نقاط عطفی از اختراعات
و اکتشافات و نمودی ارزشمند از تفکر و ذهن خلاق بشر است. برای پیشرفت در صنعت، اقتصاد، سیاست
و همه علوم، نیازمند تفکری خلاق و نوآور هستیم؛ خلاقیتی که در ضمیر همه ما نهفته و در نحوه زندگی ما
تاثیر دارد. تحولات سریع عصر کنونی ما، نیازمند حل مسائل و مشکلات به گونهای خلاق است. هرچند
علم، توسعه و پیشرفت نیاز اولیه بشر امروزی است، ولی باید دانست که علم به خودی خود، ضامن حل
بسیاری از مسائل و مشکلات آیندهای که ما با آنها مواجه خواهیم شد نیست، تنها نیروی فوق العاده و
قدرتمند خلاقیت است که می تواند مسائل و مشکلات را به طرز خارق العاده ای از سر راه بشر بردارد.
خلاصه ماشینی:
توسعه يادگيري گروهي خلاق ، روشهاي نوين و فعال تدريس براي افزايش مهارت ها و نگرش هاي مورد نياز براي زندگي در عصر حاضر و آينده و راهکارهاي ايجاد آن در دانش آموزان ، از موارد مورد توجه اين سند فرادست است .
دوره ابتدايي به عنوان بخش مبنايي نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي، تجلي بخش فرهنگ غني اسلامي – ايراني و زمينه ساز توسعه ي توانمنديهاي تربيتي ممتاز براي شکوفايي استعدادها در نظر گرفته شده است (سند برنامه راهبردي معاونت آموزش ابتدايي، ١٣٩٢).
به کمک خلاقيت و نوآوري در برنامه درسي / ٨١ فناوريهاي جديد ميتوان محتواي برنامه درسي را متناسب با ويژگيهاي فردي فراگيران تنظيم کرد و از اين طريق ، باعث افزايش ميزان يادگيري آن ها شد (ناصري، محمد مهدي، ١٣٩٢).
W ٨٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و يکم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * برنامه هاي بهبود عملکرد مي پردازند و موانع تحول و نوآوري را به چالش ميکشند (حائري زاده ، خيريه بيگم ، ١٣٩١).
& Kauchak, خلاقيت و نوآوري در برنامه درسي / ٨٣ ناآگاهانه است ، منتج ميشود و به همين علت است که توليدات خلاق در اين نظريه خود به خودي است و شرطي شدن عامل به عنوان يک محرک، به فرد اين فشار را وارد ميسازد تا براي يافتن راه حل موفقيت اقدام به رفتار خلاقانه کند.
آموزش و پرورش خلاقيت در مخاطبان وتربيت دانش آموختگاني خلاق و نوآور، مورد تاکيد همه رويکردهاي برنامه درسي و در زمره اهداف تمامي نظام هاي آموزش و پرورش رسمي است .