چکیده:
با پیشرفت سریع تکنولوژی، تغییرات وسیع جامعه و گذر از جامعهی تولیدی به سمت جامعهی مصرفی، شالودههای هویتیابی نیز دچار تغییر شدهاست و بدن را به مثابه رسانهی هویت در نظر میگیرند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه ی زمینه ای و ابزار مصاحبه ی عمیق در میان 21 جوان شهر همدان بدنبال مطالعه ی جراحی زیبایی و سبک های هویتی جوانان می باشد. نتایج این پژوهش بیانگر آنست که من در خویشتن منفی، دیگری در خویشتن من همراه با انگ و طرد چهره به عنوان عواملی علّی در گرایش کنشگران به سمت جراحی زیبایی نقش داشتند. اقتضائات سنی و فرهنگ جوانی به عنوان عوامل زمینه ای، تصوّر ایده آل ذهنی و اعتقادات مذهبی در مورد رابطه جسم و روح نیز عنوان عامل مداخلهگر در گرایش کنشگران به سمت عمل جراحی است. در مواجه با شرایط فوق آنها به دنبال انتخاب پزشک و انتخاب مدل بینی به عنوان راهبرد جراحی زیبایی هستند. مشارکت کنندگان پژوهش بعد از اقدام به جراحی بر اساس سه ملاک دستیابی یا عدم دستیابی به تصوّرات ایده آل بدنی، چگونگی درک خودپنداره و چگونگی اندیشه ی تغییر به سه سبک هویت ترمیمی با تجربه ی مثبت، هویت ترمیمی با تجربه منفی و هویت مشروعیت بخش دستهبندی شدند که نتایج جراحی زیبایی با توجه به سبک های هویتی آنان متفاوت است
Identical Foundations is changes with Rapidly Progress Technology, the depth changes in society’s, Pass of Productivity society to Consumption society and Body as Identity Media.In this condition body is an social media. This Research with Qualitative method about plastic surgery and Identity Types among 21 Hemadanian Youth whit help Granted Theory. Obtained Results Show that Me with Stigma, I in negative my, face Dine causal Condition in plastic surgery. Body Ideal Image, religion Belief Basically Condition to plastic surgery. Age situation, Youth Culture intervene Condition in Cosmetic surgery. In counter with this Condition, doctor and noise model select as strategic plastic. Researcher Participant according with abstained or not abstained to body ideal image, change or not change in self-identity and contained or not contained secondary idea change indicator to 3 type Reconstruct identity with positive experience, reconstruct identity with negative experience and Legitimatized identity recognized which resulted plastic surgery different according to identity type.
خلاصه ماشینی:
در عين حال که گرايش به سمت عمل هاي زيبايي بالاست ، کسب زيبايي اين چنيني، هزينه هاي اقتصادي بالايي را بر خانواده ها تحميل مينمايد؛ بنابراين تفسير اين امر که در چه شرايطي افراد ظاهر خود را تغيير ميدهند و به رغم بار مالي و همچنين خطرات جاني، در چه بافت اجتماعي قرار گرفته اند که دست به چنين انتخابي ميزنند، نيازمند درک ذهنيت آنان است ، بدن به عنوان پديده اي زيستي و جراحي زيبايي به عنوان واقعيت در حال افزايش ، با توجه به تعريف افراد جامعه ساخته ميشود، لذا براي شناخت بهتر آن بايد با نگاهي درون گرايانه و از پايين و با توجه به ارزش هاي هر جامعه آن را تفسير نمود.
پورنصيري(١٣٩١)در پايان نامه کارشناسي ارشد خود با عنوان کندوکاو فرايند جراحي زيبايي بيني: مطالعۀ موردي زنان و مردان (١٨-٤٥ ساله ) جراحي شدة شهر آستارا در سال ٩٠-٩١ با استفاده از روش کيفي نظريۀ زمينه اي اين نتيجه رسيد که اثرپذيري از تبليغات رسانه اي، هم ذات پنداري با مدل هاي نقش ، اهميت زيبايي براي نسل جوان ، ادراک زيبايي ناشي از عمل بيني، اثرپذيري از عمل بيني سايرين ، انگيزة همسريابي، علاقمندي به عمل ، تصميم طولاني مدت به عمل به عنوان شرايط علي، فراگيري عمل و فشار هنجاري جمع به عنوان شرايط زمينه اي، جستجو و انتخاب پزشک به عنوان راهبرد، افزايش اعتماد به نفس ، تقويت روحيه ، رضايت مندي از عمل ، تسهيل روابط اجتماعي، اثرگذاري بر ديگران و تأييد اجتماعي، پيامد عمل جراحي بوده است .