چکیده:
این پژوهش در حیطه گردشگری مطرح است و هدف از آن بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی گردشگری در شهر شیراز از دیدگاه گردشگران خارجی می باشد که به شناسایی دیدگاه گردشگران در مورد رضایتمندی و علل نارضایتی آنها در شهر شیراز پرداخته است. به دلیل آنکه بهره برداری از توانها و قابلیتهای گردشگری در هرمنطقه می تواند زمینه پویا برای توسعه آن منطقه فراهم نماید، تحلیل توانها و قابلیتهای مذبور،ضرورتی ویژه خواهد داشت . این تحقیق به شیوه پیمایش انجام شده و دادهها به وسیله پرسشنامه انگلیسی از یک نمونه 250 نفری از گردشگران خارجی شهر شیراز جمع آوری و از نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، تئوری مبادله هومنز و تئوری وسیله و هدف مرتن جهت تبیین رضایتمندی گردشگران استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین آگاهیهای گردشگری، موقعیت سیاسی ایران، جاذبههای تاریخی و فرهنگی، امکانات گردشگری و رضایتمندی گردشگری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . نتایج تحلیل چند متغیره نشان می دهد که جذابیت آثار تاریخی و فرهنگی، احساس امنیت، امکانات گردشگری و شناخت از شیراز، متغیرهایی هستند که دارای بیشترین اثرات بوده و در متن رضایتمندی گردشگری وارد معامله رگرسیون شده اند و توانسته اند بیش از نیمی از تغییرات متغیر وابسته راتبیین کنند. با توجه به این که بیش از نیمی از واریانس متغیر وابسته ( رضایتمندی گردشگری) به وسیله مدل تحقیق تبیین شده است، به نظر می رسد مدل تحقیق که برگرفته از نظریات مازلو، هومنز و مرتن می باشد، برای سنجش رضایتمندی گردشگری مدل مناسب و کارایی بوده است .
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل مؤثر بر رضايت مندي گردشگري (مطالعه موردي : گردشگران خارجي شهر شيراز) 1 نجيم نجيمي کارشناس ارشد جامعه شناسي ، هيات علمي دانشگاه پيام نور استان فارس .
خداکرم حاتمي بهمن بيگلو کارشناسي ارشد جغرافيا تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٢/٠٣/١٦ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/٠٦/٠١ چکيده اين پژوهش در حيطه گردشگري مطرح است و هدف از آن بررسي عوامل مؤثر بـر رضـايتمندي گردشـگري در شـهر شـيراز از ديدگاه گردشگران خارجي مي باشد که به شناسايي ديدگاه گردشگران در مورد رضايتمندي و علل نارضايتي آنها در شـهر شـيراز پرداخته است .
اين تحقيق به شيوه پيمايش انجام شده و داده ها به وسيله پرسشنامه انگليسي از يک نمونه ٢٥٠ نفري از گردشگران خارجي شهر شيراز جمع آوري و از نظريه سلسله مراتب نيازهـاي مـازلو، تئوري مبادله هومنز و تئوري وسيله و هدف مرتن جهت تبيين رضايتمندي گردشگران استفاده شده اسـت .
بـا ايـن توضـيح واضح است که اين صنعت يکي از مهمترين فعاليت هاي اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي جهاني کنوني بـه شـمار مـي رود و به دليل پيدايش ابزارهاي راحت و سريع مسافرت توسعه قابل ملاحظه اي يافته ، هر چند در دهه هـاي گذشـته عمدتا طبقه مرفه و يا افرادي که صاحب درآمدهاي نسبتا بالا بودند، به فکر بازديد از جاذبـه هـاي گردشـگري سـاير کشورها مي افتادند، اما خوشبختانه اکنون اين وضعيت دستخوش تحول شده و رشد طبقه متوسط بـه رونـق صـنعت گردشگري کمک شايان توجهي کرده است .