چکیده:
مقایسه ارقام گردشگری و درآمدهای ناشی از آن در ایران، با آمارهای جهانی ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که کشور ما سهم و جایگاه مناسب خود را در صنعت گردشگری کسب نکرده است. ما نه تنها در جذب گردشگر خارجی با مشکل مواجهایم، بلکه گردشگری داخلی ما نیز با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. در این میان توجه به بحث شیوههای نوین تبلیغاتی با در نظر گرفتن اقلیم جغرافیایی از جمله راهکارهایی است که میتواند این وضعیت را بهبود ببخشد. هدف این مقاله بررسی کارآیی شیوههای نوین تبلیغاتی مبتنی بر اقلیم جغرافیایی برای توسعه گردشگری است. سوال اصلیای که مقاله در صدد پاسخگویی بدان است این است که تبلیغات چه نقشی در رونق و شکوفایی گردشگری شهری میتواند ایفا کند؟ فرضیهای که در پاسخ به این سوال اصلی در صدد تحلیل آن هستیم عبارت از این است که تبلیغات نقش واسطه را میان توسعه گردشگری و توسعه ملی ایفا میکند و به این ترتیب باید از شگردهای مشخص تبلیغاتی، یعنی شناخت و توجه به قواعد تجارت، سنتها، آداب و رسوم، زیبایی شناسی و آگاهی از جاذبهها و امکانات بهره گیرد و با توجه همزمان به تبلیغ و آموزش، به عنوان دو رکن از ارتباطات، نقش اساسی خود را در توسعه گردشگری ایفا کند. نتایج مقاله نیز نشان میدهد که اهمیت انتخاب صحیح حاملهای پیام تبلیغاتی را نباید نادیده گرفت، زیرا بیشتر سهم هزینههای تبلیغاتی، صرف این وسایل یا رسانهها میشود و موفقیت هر تلاش تبلیغاتی، به طور مستقیم، همبستگی کامل با انتخاب وسیلهای دارد که برای رساندن پیام و آگهی تبلیغ به کار میرود. مبلغان باید بهترین رسانهها را برای تبلیغات خود گزینش کنند. در واقع بهترین آنها را که با مقاصد و اهداف راهبرد تبلیغات گردشگری هماهنگ و متناسب است، انتخاب کنند و به نحوی کارآمد و اثربخش از آن بهره بگیرند. بنابراین در این مقاله تلاش خواهد شد با استفاده از منابع کتابخانهای و مقالات علمی و پژوهشی به تحلیل و تبیین موضوع کارآیی شیوههای نوین تبلیغات مبتنی بر اقلیم جغرافیایی در راستای توسعه گردشگری پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
نتايج مقاله نيز نشان مي دهد که اهميت انتخاب صحيح حامل هاي پيام تبليغاتي را نبايد ناديده گرفت ، زيرا بيشتر سهم هزينه هاي تبليغاتي ، صرف اين وسايل يا رسانه ها مي شود و موفقيت هر تلاش تبليغاتي ، به طور مستقيم ، همبستگي کامل با انتخاب وسيله اي دارد که براي رساندن پيام و آگهي تبليغ به کار مي رود.
, 2012: 43-50 امروزه در صنعت گردشگري بايد از تبليغات به عنوان مهم ترين ابزار به صورت حرفه اي استفاده کرد؛ زيرا موفقيت تبليغ براي ارزش هاي فرهنگي و گردشگري کشور مبتني بر درک صحيح و حرفه اي از تبليغات و ارزش هاي آنان است ؛ زيرا تبليغات حرفه اي مي تواند به عنوان ابزار برنده اي براي پيشرفت اهداف فرهنگي در داخل و خارج مدنظر قرار گيرد و در غير اين صورت ، هدر دادن وقت ، سرمايه و انرژي است (١٦-١ :٢٠١٤ ,.
با توجه به اين مقدمه سؤال اصلي اي که مقاله در صدد پاسخگويي بدان است اين است که تبليغات چه نقشي در رونق و شکوفايي گردشگري شهري مي تواند ايفا کند؟ ٢- رويکرد نظري وضعيت پسامدرن ١ را به بياني ساده مي توان شکاکيت به تمامي فرا روايت ها تعريف کرد که بر پايه فرآيندهاي همچون انقلاب تکنولوژيکي ـ اطلاعاتي ، بحران هاي اقتصاد سرمايه داري و نتايج حاصل از تجديد ساختار آن همراه با شکوفايي جنبش هاي اجتماعي ـ فرهنگي بخصوص از دهه ١٩٧٠ ميلادي بدين سو که به شکل گيري جامعه اي شبکه اي ، اقتصاد اطلاعاتي ـ جهاني و فرهنگ مجازي سازي فرصت داد، که در يک کليت يکپارچه نشانه گذار از مدرنيته متأخر به وضعيتي پسامدرن دارد.