چکیده:
برنامهریزی به عنوان یک ابزار علمی به متصدیان صنعت گردشگری کمک میکند تا در یک فرآیند پیوسته و علمی، بهترین مسیر و راهکار توسعه گردشگری در یک منطقه را مشخص نموده و این توسعه را در مسیر توسعه سایر بخشهای اقتصادی قرار دهند. هدف اصلی این مقاله مدیریت و برنامهریزی توسعه گردشگری در سمنان با تاکید بر مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان است. سوال اصلی مقاله این است که مدیریت و برنامهریزی توسعه گردشگری در سمنان چگونه بایستی انجام گیرد که بتوان از پتانسیلهایی مانند مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان بهترین استفاده را برد؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد که مدیریت و برنامهریزی توسعه گردشگری در سمنان بایستی به نحوی انجام شود که سهم مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان به خاص مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این بین عدم آشنایی گردشگران از جاذبههای گردشگری و تعداد گردشگران در این شـهرستان رابـطه معناداری وجود دارد؛ و اینکه بین کـمبود امـکانات زیـربنایی و توسعهنیافتگی صنعت گردشگری در شهرستان رابطه معناداری وجود دارد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز کتابخانهای و نیز استفاده از مقالات علمی- پژوهی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری و استفاده از جداول و نمودارها و نیز نقشهها است.
خلاصه ماشینی:
(Khatami and Mahdizadeh, 1999: 43) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره ١- اشکال ، دوره بندي و تاريخ گردشگري دوره انگيزه مؤلفه ها ميزان تحرک پيشاصنعتي جستجو، تجارت ، زيارت مذهب ، آموزش و بهداشت تعداد کم مسافران ، ثروتمندان با نفوذي که از دريا اجازه سفر داشتند مي توانستند جهانگردي کنند سفرها کند و غيرقابل اطمينان و خطرناک بود صنعتي تأثير آموزش و پرورش ، چاپ ، درآمد بيشتر، فراغت بيشتر، هزينه پائين حمل و نقل و امنيت راديو، فرار از شهر به دنبال کار تورهاي سازمان يافته آن به سوي امپراتوري هاي استعمار جامعه تأثير ارتباطات ديداري ، جامعه هفته کاري کوتاه تر، درآمد رشد جابجايي فردي کارآمد و مصرفي روزمره و فرار از کار و روزمرگي اختياري توانايي خريد و فروش سريع زندگي بسته هاي مسافرتي آينده تعطيلات به مثابه يک حق و تهيه تسهيلات توسط خود فرد، سوخت هاي جايگزين ، حمل و نقل ضرورت و ترکيب آن با تجارت خانواده کوچک تر، هر دو نفر کارآمدتر، استفاده از حمل و نقل و يادگيري خانواده مزد بگير، روند جمعيتي عمومي ، اشکال متنوع مسافرت به سمت توجه به گروه هاي مسافرتي Source: (Salehi Fard, 2009) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره ٢- برترين هاي صنعت گردشگري جهان از نظر تعداد و درآمد سال 19951990 20052000 2009 2008 20072006 تعداد(ميليون نفر) ٤٣٦ ٥٣٦ ٥٣٦ ٦٨٣ ٨٠٣ ٨٤٧ ٩٠٣ ٨٨٠ درآمد (ميليون دلار) ٢٦٤ ٤٠٥ ٤٧٥ ٦٨٠ ٧٤٢ ٨٥٦ ٩٤٤ ٨٥٢ Source: (www.
جدول شماره ٤- توزيع جاذبه هاي گردشگري استان به تفکيک شهرستان (به تصویر صفحه رجوع شود) Source: (Administration of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, 2010: 77) شهر سمنان با جمعيتي بيش از ٦٣١٢١٨ نفر طبق سرشماري ١٣٩٠، با ٢٢٥ گونه جاذبه گردشگري که ١٣٩ مورد آن تاريخي فرهنگي است و واقع شدن در مسير تاريخي راه ابريشم و محور ترانزيتي ريلي تهران -مشهد، از شهرهاي مهم تاريخي و گردشگري است که مي تواند نقش محوري در صنعت گردشگري کشور داشته باشد .