چکیده:
بدون شک گردشگری یکی از پدیدههای همسنخ عصر ارتباطات و اطلاعات به شمار میرود. در این عصر برای مدیریت و برنامهریزی گردشگری ابزارها و راهکارهای موثری وجود دارد که از جمله مهمترین آنها استفاده از رسانهها است. رسانههای دیداری و نوشتاری منابع عمده آفرینش و پویایی فرهنگها به شمار میروند و به دلیل کارکرد و نقشهای فعالی که در دنیای امروز دارند، بر بسیاری از جنبههای گوناگون زندگی سایه افکنده و اثرات غیرقابل تردیدی بر جای گذاردهاند تا جایی که دانشمندانی نظیر مک لوهان، دیوید رایزمن و تونیس، تحولات تاریخی و دورههای متعاقب آن را به واسطه ظهور وسایل ارتباط جمعی و فنآوری وابسته آن دانسته و نقش آنها را در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ستودهاند. البته لازمه آنلاین بودن در فضای رسانهای داشتن امکانات سختافزاری و مهمتر از آن متغیری به نام سواد رسانهای است در غیر این صورت برچسب آفلاینها نمیتواند دستاوردی به ارمغان آورد. به طور کلی هدف این مقاله بررسی و تحلیل جایگاه سواد رسانهای در مدیریت و برنامهریزی گردشگری با تاکید بر استان مازندران است. سوال اصلی مقاله این است که آیا در عصر اطلاعات و ارتباطات سواد رسانهای جایگاهی در مدیریت و برنامهریزی گردشگری استان مازندران دارد؟ فرضیه مقاله این است که بین سواد رسانهای و مدیریت و برنامهریزی گردشگری در استان مازندران رابطه وجود دارد. روش این مقاله پیمایشی – توصیفی است. جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای ادبیات نظری سواد رسانهای بـا اسـتفاده از روش اسنادی و برای بخش میدانی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری این مقاله فعالین گردشگری استان مازندران هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 365 نفر از فعالین گردشگری استان مازندران تعیین شد و پاسخگویان به طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که سواد رسانهای در مدیریت و برنامهریزی گردشگری استان مازندران تنها در حد انتشار عکسها و تصاویر جاذبههای گردشگری و ارائه برخی خدمات گردشگری نقش دارد.