چکیده:
باورهای خرافی کم و بیش در زندگی همه افراد وجود دارد و ریشه آن بر اساس روابط منطقی بنا نشده است. این باورها به عنوان مرهمی در جواب به ناامنیهای افراد در زندگی رواج یافته و در واقع نوعی تلاش ناگزیر برای نفوذ به آینده است تا در مسیر وقایع و حوادث برای خوشایندسازی بر امور تأثیر بگذارد. بر این اساس یکی از باورهای انسان، باور به بخت و شانس است که در فرهنگ امروز جوامع گوناگون، در میان کلمات اقشار مختلف جامعه، همه روزه بارها و بارها مورد استفاده قرار میگیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه موردی تأثیرات تربیتی باور به بخت و شانس در حیات انسان است که ضمن بیان ماهیت بخت و شانس، با استفاده از مطالعه کتابخانهای، به بررسی و تحلیل این باورهای خرافی پرداخته و در گام بعدی از جنبه دینی به سنجش اعتبار آنها پرداخته است. از جمله آثار تربیتی باور به بخت و شانس مثبت میتوان به؛ تلاش، مثبت اندیشی و رضایتمندی از زندگی اشاره کرد که در آموزههای اسلام نیز قابل قبول میباشد. در مقابل، باورهای منفی مانند بدبختی یا بدشانسی موجب بدبینی، خمودگی و عدم تلاش میگردد که از آنها نهی شده است.
Superstitious beliefs exist more or less in the lives of all people, and their roots are not based on rational relationships. These beliefs have become prevalent in response to the insecurities of individuals in life, and are in fact an inevitable attempt to influence the future to influence the course of events and events to make things enjoyable. According to this, one of the human beliefs is the belief in luck that in today's culture, different societies are used every day, over and over again, through the words of different segments of society. The main purpose of the present study is a case study of the educational effects of belief in luck and chance in human life, while expressing the nature of luck, using a library study, to analyze and analyze these superstitious beliefs and to evaluate the validity of religious beliefs in the next step. They have paid. Among the educational effects of belief in good fortune are the efforts, positive thinking, and life satisfaction that are acceptable in the teachings of Islam. In contrast, negative beliefs, such as misery or misfortune, lead to skepticism, boredom, and lack of effort.
خلاصه ماشینی:
پیامدها و آثار تربیتی باورهای خرافی در حیات انسانی با تأکید بر آموزههای اسلام (مطالعه موردی باور به بخت و شانس) حمیدرضا بصیری، دانشیار گروه الهیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران فاطمه فاخری، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی تهران تاریخ دریافت: 7/6/98 تاریخ پذیرش: 4/8/98 چکیده باورهای خرافی کم و بیش در زندگی همه افراد وجود دارد و ریشه آن بر اساس روابط منطقی بنا نشده است.
سؤالات تحقیق سؤال اصلی: - پیامدها و آثار تربیتی باورهای خرافی- بخت و شانس- در حوزه مسائل اجتماعی و خانوادگی چیست؟ سؤالات فرعی: - ماهیت و حقیقت خرافاتی چون بخت و شانس از دیدگاه اسلامی چیست؟ تأثیرات باور به خوشبختی و خوششانسی از منظر اسلام چگونه است؟ در نظام فکری اسلام، باورهای منفی از قبیل؛ بدبختی و بدشانسی چه پیامدهایی دارد؟ پیشینه پژوهش از آنجا که مبحث خرافات بسیار گسترده است، پژوهشهایی در خصوص آن صورت گرفته است، که از جمله این پژوهشها میتوان به پژوهشی تحت عنوان «باورهای عامیانه همدانی(آل)» از "قبادی"، «جامعهشناسی اوهام و خرافات» از "فضایی" و مقالهای از "خالدی" تحت عنوان «طالعبینی از واقعیت تا خرافات» اشاره کرد.
(کریمیان،1387، صص 100-96) بر این اساس میتوان گفت: اثر مستقیم به هم خوردن تعادل اجتماعی و تبعیضها و تفاوتهای بیجهت، یکی به هم خوردن نظم فکری و اعتقاد به هرج و مرج و بیاثر بودن عوامل واقعی سعادت، یعنی علم و عقل و تقوا و سعی و عمل و هنر و لیاقت است که به عنوان فلسفه "بخت و شانس" ظهور میکند و دیگری بدبینی و سوءظن به آفرینش است، و این اثر بیعدالتیها در عقیده و فکر است که منشأ پیدایش تفکرات منفی چون بدبختی و بدشانسی میباشد.