چکیده:
مقالة حاضر با هدف تحلیل کهنالگویی فیلم روبان قرمز به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با تکیه بر شخصیت زن فیلم نگاشته شده است. داستان فیلم به زنی به نام محبوبه میپردازد که پس از پایان جنگ به خانة خود در جنوب بازمیگردد. او با دو مرد، به نامهای داوود و جمعه، که اولی مأمور پاکسازی مینها و دیگری مهاجری از کشور افغانستان است، مواجه میشود و حوادث فیلم در پی این آشنایی شکل میگیرد. چارچوب نظری مقاله بر مبنای دیدگاه جین شینودا بولن است که با ترکیب دستاوردهای روانشناسی یونگ و اساطیر به توضیح و تحلیل کهنالگوهای زنانه و مردانه همچون زئوس، هرمس، آتنا و آفرودیت میپردازد که به رفتار و افکار افراد شکل میدهند. اساس این کهنالگوها ملهم از ویژگیهای غالب خدایان و خدابانوان اساطیر یونان همچون قدرتطلبی، جنگجویی، سخنوری و حس مادری است. نتایج این پژوهش، که با روش توصیفیـ تحلیلی و همچنین شیوة کتابخانهای و میدانی انجام شده، نشان میدهد که در محبوبه، داوود و جمعه به ترتیب کهنالگوهای آفرودیت، هفایستوس و هرمس غالب است. اما تأثیر انرژی آفرودیتی محبوبه بر دو مرد دیگر به تحول جدیدی در آنها میانجامد.
This article was conducted with the purpose of the archetype analysis of the "Red Ribbon" film directed by Ebrahim Hatami Kia, focusing on the female character of the film. The story is about a woman named Mahboobeh, who returns to her father's home in the south after the war. She encounters two men, Davoud and Jomeh, the first of whom is in charge of destroying landmine and the second one of them lives in a land full of tanks left by the war, and there are incidents and clashes between them. The theoretical framework of the article is based on the viewpoint of Jean Shinoda Bolen, who achieved new ideas by combining Jung's psychological and mythological achievements. She analyzes the personality of individuals based on ancient features inspired by Greek myths such as Zeus, Demeter, Hephaestus and Athena. Bolen believes that each of these archetypes possesses characteristics such as seeking power, seclusion, eloquence and order that overlap with their performance in Greek mythology. These characteristics also exist in humans in different proportions and make the individuals have their own personality, character and choices in life. The results of this research which was conducted in descriptive-analytical as well as the library and field methods show that Aphrodite, Hephaestus and Hermes archetypes are dominant in Mahboobeh, Davoud and Jomeh, respectively. Both men were trapped in the past, ignoring the present and the future. In fact, the one-dimensional and extreme life of Davoud and Jomeh attracts them to Mahboobeh. Eventually, however, a new development takes place following his interest in Mahboobeh and his aphroditic energy.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش ، که بـا روش توصـیفیـ تحلیلـی و همچنـین شـیؤە کتابخانه ای و میدانی انجام شده ، نشان می دهد که در محبوبه ، داوود و جمعه به ترتیب کهـن الگوهـای آفرودیـت ، هفایستوس و هرمس غالب است .
زنان در بیشتر آثار سینمای جنـگ در حاشـیه قـرار دارند یا بسیار آرمانی تصویر می شوند، اما در این فـیلم نـه تنهـا شخصـیت زن داسـتان در کنـار شخصیت های مرد نقشی اساسی دارد، بلکه زنی معمولی با همۀ مزیـت هـا و کاسـتی هـای خـود است که می توان نمونۀ آن را در دنیای واقعی مشاهده کرد.
او در منطقۀ زادگاهش با دو فـرد دیگـر بـه نام های داوود و جمعه ، که اولی رزمنده دورٔە جنگ و دومی مهاجری از کشور افغانسـتان اسـت ، مواجه می شود و حوادث فیلم در پی این آشنایی شـکل مـی گیـرد.
بولن پس مطالعۀ اساطیر خدایان و خدابانوان یونان ١ و مقایسۀ ویژگـی هـای غالـب آن ها با افرادی که برای حل مشکلات خود به مطب او مراجعه می کردند، به ایـن نتیجـه رسـید که در هر انسانی جنبه هایی اسطوره ای حضور دارد و آگاهی بر این جنبه ها، یا همان کهن الگوها، درک ما از زندگی و رویدادهای مهم آن را عمیق تر می کند [٦، ص ١٧ـ١٨].
بـه عبارت بهتر، عشق و علاقه یکی دیگر از ویژگی های کهن الگوی آفرودیت است که در ایـن فـیلم باعث می شود داوود و جمعه برای ازدواج با محبوبه مصمم شوند و تلاش کنند.