چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت و شناسایی نقاط ضعف و قوت بخشهای مختلف پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعه آماری شامل تمام پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران در دوره زمانی 1395-1392 بود که از میان آنها به طور تصادفی سه دانشگاه الزهرا، تهران و علامه طباطبایی انتخاب شدند. همچنین 90 پایاننامه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش چکلیست پژوهشگر ساخته و شامل 6 مؤلفه،30 شاخص و 83 نشانگر بود و روایی محتوایی لاوشی آن 92/0 و پایایی آن با فرمول پایایی بین کدگذاران(ICR) برابر80/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که وضعیت 3/63 درصد از شاخصهای پایاننامههای بررسی شده نامطلوب، 7/16 درصد کاملاً مطلوب، 10 درصد مطلوب، 7/6 درصد نسبتاً مطلوب و 3/3 درصد کاملاً نامطلوب است. همچنین در میان6 مؤلفه، وضعیت مؤلفه کلیات پژوهش نامطلوب، بحث و نتیجهگیری نامطلوب، بنیان نظری و پیشینه پژوهش مطلوب، روشهای پژوهش مطلوب، مسائل بنیادی مطلوب و تحلیل یافتهها کاملاً مطلوب است. بهمنظور زمینهسازی برای بهبود کیفیت پایاننامهها، پیشنهادهایی متناسب با ساختار و امکانات آموزشی فعلی ارائه شده است.
The purpose of the present research was to evaluate and identify the quality and the weaknesses and strengths of different sections of master's degree thesis in educational psychology at Tehran universities. The research method was evaluation and the statistical population included all the master's degree theses in the field of educational psychology at Tehran universities during the 2013-2016 academic year. Of these, Alzahra University, Tehran University, and Allameh Tabataba'ei University were randomly selected. Using stratified sampling, 90 thesis were randomly selected. The tool of research was a researcher made checklist including 6 components, 30 indicators and 83 variables. The Lavashi content validity was estimated at 0.92. The reliability correlation coefficient with the stability formula between coders (ICR) was calculated at 0.80. Data were analyzed using descriptive statistics.The findings showed that the status of 63/3% of thesis’s indicators were undesirable, 16/7% quite desirable, 10% desirable, 6/7% partly desirable and 3/3% quite undesirable. Also among the six components, the general status of the research component was undesirable, the discussion and conclusion was undesirable, the foundations and the history of the research was desirable, the research methods desirable, the theoretical basis issues were desirable and the analysis of the findings was quite desirable. In order to improve the quality of the thesis, suggestions were made to suit the current educational structure and facilities.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش عليشيري و همکاران ,Alishiri, Fakhr Jahani, Rokhsarizadeh) (٢٠١٠ ,Hussyni &Miri, Helisaz در ارزيابي ٣١٨ پاياننامه دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله ، از نظر صحت اصول نگارش نشان داد که مشکل اصلي پاياننامه ها مربوط به بخش هاي چکيده و روش اجراي پژوهش است .
دولاني و همکاران(٢٠١٤ ,Esmaeili &Doulani, Taram, Hariri, Hassanzadeh ) در پژوهشي که به روش پيمايشي -تحليلي بر روي ٣١٥ پاياننامه دانش آموختگان دورههاي تکميلي دانشگاه علوم پز شکي اروميه " انجام شد، نشان دادند که پاياننامه هاي مورد برر سي از نظر عوامل ظاهري مانند داشـــتن يا نداشـــتن چکيده و تعداد صـــفحه ها نقص جدي دارند و همچنين در رعايت حداقل اصـــول استناددهي؛ يعني درج نويسندگان، عنوان منبع ، تاريخ دسترسي براي منابع پيوسته و رعايت علايم مرسوم در اســتناددهي بيش از ٩٦ درصــد از پاياننامه ها نقص جدي دارند که اين امر در هر ســه بازه زماني و مقاطع تحصيلي و رشته هاي گوناگون صادق است .
نوهابراهيم و همکاران ,Rahimi &Naveh Ebrahim, Mansourian ) (٢٠١٤ و فرخي(٢٠١٠ ,Farrokhi) وضعيت چکيده را مطلوب گزارش کرده و در تبيين يافته ها نشان دادهاند که چکيده نيز مانند عنوان، جزء نخستين مؤلفه هايي است که پژوهشگران در بازيابي اطلاعات خود در بانک هاي اطلاعاتي جست وجو ميکنند و چون چکيده خلاصه جامعي از محتواي يک گزارش پژوهشي است که همه مراحل و اجزاي اصلي پژوهش را در بر ميگيرد، بسيار بيشتر از عنوان استفاده ميشود و دانشجويان بسيار تلاش ميکنند تا در نگارش اين بخش تصويري روشن از پاياننامه خود ارائه دهند.