چکیده:
اعتقاد به ظهور منجی و مصلحی جهانی یا مهدویت ایدهای فراگیر و همگانی است.این ایده ریشه قرآنی دارد.هم زمان با پیدایش تمدن در عرصهء زندگی اجتماعی،صعود به مدینه فاضله و فراهم نمودن زمینه برای حکومت عدل جهانی،ذهن انسانهای نیک اندیش و تحت ستم را به خود معطوف نمود و تدریجا این ایده به صورت یک آرمان فراگیر تبدیل گردید. اعتقاد به ظهور منجی همواره مورد توجه ادیان توحیدی بوده است.در میان ادیان توحیدی،دین اسلام و در بین مسلمانان شیعه تنها نحلهای است که بهطور سازمان یافته و نظاممند به این موضوع پرداخته است.سئوالی که اینکه مطرح است این است که فلسفهء مهدویت(در شیعه) چیست؟بنیانهای فکری فلسفه مهدویت و ره آورد آن چیست؟و رسالت نظام تعلیم و تربیت در شکلدهی جامعه مهدوی چیست؟ ازاینرو هدف از این تحقیق آگاهی از فلسفه مهدویت،بنیانهای فکری و ره آورد آن و رسالت نظام تعلیم و تربیت در شکلدهی جامعه مهدوی در زمان غیبت است. روش این پژوهش کیفی است و برای رسیدن به اهداف پژوهش از سند کاوی به صورت تحلیل سند نیز سود جستهایم.دادهها در این پژوهش به صورت مستمر مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتهاند.یافتههای حاصله حاکی از این است که در اندیشه اسلامی مهدویت بر محوریت خالق هستی مبتنی است.موضوع مهدویت یا نظام واحد عدل جهانی در حقیقت طرح جامع، علمی و نظاممند اسلامی است که توسط پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله)برای بشریت به ارمغان گذاشته شده است.ادامه آن حرکت و اجرای کامل آن و ظهور خاتم اوصیا حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)که رسالت مهم تحقیق آرمانهای فطری و تاریخی بشر را به عهده دارد،واگذار شده است.بنیانهای فکری حکومت مهدوی برپایه توحید،امامت و عدالت استوار است رسالت نظام تعلیم و تربیت در شکلدهی جامعه مهدوی این است که اولا سیاستگذاران در درجه اول خود مهدویت را باور داشته باشند و پس از آن به تبیین مهدویت (آگاه نمودن فراگیران از مهدی(علیه السلام)و رسالت وی در برپایی حکومت عدل جهانی)و ترویج مباحث مربوط به مهدویت اقدام نمایند.البته لازمه موفقیت نظام تعلیم و تربیت در تبیین و ترویج موضوع مهدویت،بازنگری در حوزه محتوایی و روشی و ترویجی است.
خلاصه ماشینی:
"بنیانهای فکری حکومت مهدوی برپایه توحید،امامت و عدالت استوار است رسالت نظام تعلیم و تربیت در شکلدهی جامعه مهدوی این است که اولا سیاستگذاران در درجه اول خود مهدویت را باور داشته باشند و پس از آن به تبیین مهدویت (آگاه نمودن فراگیران از مهدی(علیه السلام)و رسالت وی در برپایی حکومت عدل جهانی)و ترویج مباحث مربوط به مهدویت اقدام نمایند.
در این روایت امام باقر(علیه السلام)ابتدا قائم را به معنای لغوی در مورد هریک از امامان شیعه به کار میبرد و در پایان حضرت مهدی را با ذکر برخی ویژگیها از جمله،تعبیر«یفعل الله ما یشاء»آنچه خدا بخواهد(که معمولا برپاداشتن حدود الهی است)انجام میدهد،یاد میکند.
ج-مرتبط ساختن اندیشه انتظار با زندگی امروز مرتبط نمودن ظهور امام عصر علیه السلام به علم ما،متن زندگی ما،گرفتای و درد و رنج ما،نیک بختی و بدبختی ما از دیگر رسالتهای نظام تعلیم و تربیت در شکلدهی جامعه مهدوی است از این روست که باید در آن با دیده تعمق و روشنگری نگریسته شود.
موضوع مهدویت یا نظام واحد عدل جهانی توسط پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) برای بشریت به ارمغان گذاشته شده است ادامه آن حرکت و اجرای کامل آن را به ظهور خاتم اوصیا حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)که رسالت مهم تحقق آرمانهای فطری و تاریخی بشر را به عهده دارد،واگذار شده است."