Skip to main content
فهرست مقالات

سامانه‌های راهبردی صیانتی و ضدصیانتی جنگ نرم درتوسعه آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران: الگوی شناختی

نویسنده:

(25 صفحه - از 617 تا 641)

چکیده:

آموزش‌عالی و توسعه‌ی آن به مثابه بستری برای تولیدعلم و فناوری، توانمندسازی منابع انسانی، تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، گسترش و ارتقاء مشارکت اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی، هویت بخشی و تولید فرهنگ برتر، الهام بخشی و الگوسازی در منطقه و جهان اسلام، تاثیرگذاری بر فرآیند تحولات منطقه‌ای و جهانی، و... یکی از بنیادی‌ترین مولفه‌های تولید قدرت ملی، اطمینان بخش به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و محقق کننده‌ی اهداف عالیه‌ی انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگویی از مردم سالاری دینی محسوب می‌شود. همچنین از آنجا که مراکز علمی و پژوهشی به عنوان یکی از اهداف راهبردی بیگانگان برای تاثیر گذاری و همسوسازی آن با نیات خود، همواره تحت رصد و هدف نفوذ آنان قرارداشته، الگوهایی امنیتی در قالب سامانه‌های «صیانتی» و «ضد صیانتی» درعرصه‌ی آموزش عالی شکل گرفته است. این پژوهش با هدف توصیف و تبیین کنش و واکنش‌های این سامانه‌ها در چارچوب یک الگوی شناختی در سطح راهبردی با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و درپاسخ به این سوال که؛ سامانه‌های صیانتی و ضد صیانتی موثر در توسعه‌ی آموزش عالی ایران کدامند؟ انجام شده است. طبق نتایج بدست‌آمده حداقل نه سامانه کلان امنیتی موثر در توسعه‌ی آموزش عالی تحت عناوین؛ سامانه حاکمیتی، سامانه کلان اجرایی، سامانه اجتماعی، سامانه جریانات سیاسی خودی، سامانه جریانات سیاسی غیرخودی، سامانه جریان‌ روشنفکری، سامانه فضای مجازی، سامانه امنیتی خودی و سامانه امنیتی حریف مورد شناسایی قرار گرفته که در سه الگوی کلی؛ سامانه کاملا صیانتی، سامانه‌های دوجانبه (دو وضعیتی) و سامانه کاملاضدصیانتی به عنوان الگویی شناختی تقسیم بندی شده‌اند.

کلیدواژه ها:

دانشگاه ،آموزش عالی ،سامانه صیانتی ،سامانه ضدصیانتی ،سامانه دوجانبه


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.