چکیده:
توجه به این نکته ضروری است که انسان همیشه در طول تاریخ به دنبال کسب پاسخ برای
نیازهایش بوده است؛ گاهی این نیاز تامین معاش و امنیت خانواده است، و گاهی تعالی روحی
و فکری. خداوند متعال برای هدایت انسان ها از سه عامل استفاده کرده است: الف( پیامبران
را با بیان روشن و معتدل و معجزات به سوی انسان ها گسیل می دارد. ب( انسان ها را به
مشکلات گرفتار میسازد تا به لحاظ روحی متوجه درگاه خدا شوند. ج( در هم شکستن بتها
و خدایان ساختگی تا نشان دهد که آنها در جهان تاثیری ندارند.
در خصوص نیازهای اجتماعی انسان باید به چندین نکته توجه و دقت داشته باشیم:
الف- انسان اساسا موجودی اجتماعی است. ب- برای زندگی اجتماعی، انسان نیازمند
تعامل دوسویه و متقابل است. ج- جوامع ناگزیرند برای زندگی بهتر قوانینی را وضع نمایند.
د- آرامش یک جامعه در گرو عمل به قوانین اجتماعی است. ه- بشر نیاز دارد تا قوانین فطری
بر اجتماعش حاکم باشد. و- انسان الهی در جامعه تنها به خود ومنافع شخصی خویش نمی
اندیشد. ز- قرآن به بهترین شکل انسان اجتماعی را برای تعامل در جامعه آماده می سازد. این
مجموعهای از تمامی نیازهای بشر برای زندگی سعادتمند و متعالی است که در قرآن بیان شده
و مسیر هدایت بدرستی برای او روشن گردیده است.
خلاصه ماشینی:
جاذبه قرآن با تاكيد بر پاسخ به نيازهاي بشر محمد مهدي عصاريان 1 تاریخ دریافت 27/10/96 تاریخ پذیرش 15/11/96 صص 192- 167 چكيده توجه به اين نكته ضروري است كه انسان هميشه در طول تاريخ به دنبال كسب پاسخ براي نيازهايش بوده است؛ گاهي اين نياز تامين معاش و امنيت خانواده است، و گاهی تعالي روحي و فكري.
مهمترين روشهاي قرآن براي سالم سازي محيط اجتماعي از مفاسد اخلاقي، عبارتند از: 1- ريشه يابي انحرافات 2- دگرگوني ارزشهاي و اعتقادات 3- اصلاح تدريجي 4- امر به معروف و نهي از منكر 5- بهره جستن از روشها و تكنيكهاي مختلف 6- بازگذاردن راه صحيح و مشروع پيش از ممنوعيتها 7- حفظ حريم ميان زن و مرد 8- شدت عمل در برابر انحرافات 9- طرد عوامل فساد و تباهي 10- نشان دادن راه حق بعد از محو باطل(محمد قاسمي، پيشين، ص 132 تا 151) مىبينيم كه نيروى محيّر العقول آيههاى قرآن، با اوّلين برخورد، مردمان عرب را ناگاه به دو بخش تقسيم نمود؛ بخشى را جذب و بخشى را دفع نمود و آن بخش جذب شده نيز به دو دسته تقسيم شدند؛ دسته اوّل جذب و تسليم و نهايت فداكارى و دسته دوّم جذب منهاى تسليم و بعلاوه انكار و لجاجت و نهايت عداوت، و بخش دفع شده نيز به دو دسته تقسيم شدهاند: دستهاى در حال گريز، چشم و گوش خود را بستهاند و فرياد مىكشند: اى مردم سر و صدا كنيد تا كسى نواى تلاوت آن آيهها را نشنود «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ- فصلت/ 26» و دسته ديگر در حال فرار و دور از صحنه به هذيان و ياوه سرايى مىپردازند و مىگويند تلاوت كننده آن آيهها ساحر و شاعر و ديوانه و كاهن است.