چکیده:
راهبرد بلند مرتبهسازی و توسعه فضایی در ارتفاع به عنوان محصول رشد جمعیت و همچنین کمبود زمین مناسب جهت ساخت و ساز دهههای اخیر در شهرهای جهان به ویژه شهرهای بزرگ رواج یافته است. در شهر ایلام مانند بیشتر شهرهای ایران هسته اصلی و مرکزی شهر در بافت قدیمی این شهر که عمدهترین مراکز سیاسی و تجاری را نیز شامل میشود قرار دارد. این بخش مرکزی شهر ایلام به علت ساختار شهری و پراکنش کاربریهای جاذب سفر که در این قسمت از شهر واقع شده، حجم زیادی از جابجاییهایی سطح شهر را به خود اختصاص داده است. در این پژوهش سعی گردیده است با تحلیلی علمی و مبتنی بر دانش، اثرات کارکردی تراکم ساختمانی بر شبکه حملونقل در بافت مرکزی شهر ایلام مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پژوهش حاضر با رویکرد توسعهای– کاربردی و ترکیبی از روشهای تحقیق (توصیفی/ تحلیلی و میدانی) به بررسی موضوع در بافت مرکزی شهر ایلام پرداخته است. لازم به ذکر است جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از نرمافزارهای Visio، Grafer، ArcGIS، SPSS و دیگر برنامههای موردنیاز و تکنیک آنتروپی (Entropy) استفاده گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق، ضعف دسترسی و ساختار نامناسب شبکه حمل و نقل شهری و موقعیت فضایی کاربریها و تراکم ساختمانی بیش از حد در بافت قدیم (مرکزی) شهر، نارسایی در سامانه حمل و نقل عمومی را بهوجود آورده و نامنسجم بودن تردد عابر پیاده و وسایل نقلیه در ساختار شهری بافت مرکزی ایلام را نشان میدهد.
High-rise building and spatial developmental strategy in height as a result of population growth and the lack of suitable land for the building of recent decades have increased particularly in large cities. In Ilam, like most cities in Iran, the most important political and commercial centers are included in the center of this old city. The central part of the urban structure and distribution have always attracted travelers because of large amount of attractions. In this study, the functional effects of the building density on the transportation network in central context of Ilam have been analyzed. This study using developmental-functional approach and a combination of research methods (descriptive, analytical and field study) investigates this issue in Ilam. For analysis of the findings Visio, Crafer, and ArcGis software have been used coupled with entropy technique. The results of the research revealed the weaknesses in access, the inappropriate structure of the urban transportation network, the spatial position of utilization, the excessive building density in the old urban texture, the failure of the public transportation system, and the inconsistency of pedestrian traffic and vehicles in the urban structures in Ilam.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیرات تراکم شهری بر سیستم حمل و نقل درون شهری (مطالعه موردی: بافت مرکزی شهر ایلام ) تاریخ دریافت مقاله : ٩٦/٠٧/٠٢ تاریخ پذیرش نهایی مقاله :٩٦/١٢/١٢ رمضان کرمی (دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران) مسلم رستمی * (استادیار گروه برنامه ریزی شهری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران) چکیده راهبرد بلند مرتبه سازی و توسعه فضایی در ارتفاع به عنوان محصول رشد جمعیت و همچنین کمبود زمین مناسب جهت ساخت و ساز دهه های اخیر در شهرهای جهان به ویژه شهرهای بزرگ رواج یافته است .
وسعت شهر برابر محدوده تعریف شده در طرح جامع ١٨٠٣ هکتار میباشد (به تصویر صفحه رجوع شود)شکل (١) نقشه کاربری اراضی و املاک محدوده شهر ایلام و موقعیت بافت مرکزی بر روی آن مأخذ: مهندسین مشاور معمار و شهرساز بعد تکنیک ، ١٣٩٥ روش پژوهش امتیاز مهم دیدگاه فضایی، در این بود که دانش برنامه ریزی شهری و شهرسازی را به صورت دانشی فنی در آورد در نتیجه پژوهش حاضر با ماهیت توسعه ای- کاربردی، روش تحقیق توصیفی - تحلیلی به بررسی تأثیر تراکم بافت مرکزی شهر ایلام بر حمل و نقل شهری پرداخته است .
جدول (٥) تعیین ماتریس تصمیم گیری شاخص های مورد مطالعه در بافت مرکزی شهر ایلام (به تصویر صفحه رجوع شود) مأخذ: بر اساس سالنامه آماری شهر ایلام و مطالعات نگارنده نکته دیگر رابطه افزایش تراکم و افزایش سطوح شبکه ارتباطی است و عدم هماهنگی بین این دو مشکلات موجود را تشدید خواهد کرد به طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای پر تراکم آسیا در برنامه ریزی حمل ونقل با چالش های زیادی روبه رو هستند ( ,Burton .