چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان تاثیر فلسفه بر رابطه معلم و دانش آموزان تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی ١است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. در خصوص رابطه معلم و شاگرد، بر نقش محوری و حساس معلم تاکید زیادی می شود. معلم به عنوان فردی بالغ باید کسی باشد که برای خود به دید گاهی فرهنگی دست یافته باشد و او باید شخصی باشد که نقشهای گوناگونی را در مجموعه ای از ارزش هایی هماهنگ تلفیق داده باشد. این امر به آن معنی نیست که معلم در شخصیت متعلم تصرف کند. دانش آموز تلاش میکند تا چشم انداز معقولی به درون شخصیت خویش بدست آورد. همانند همه انسان های دیگر، ماهیت و شخصیت روحانی متعلم دارای ارزش والایی است. به این ترتیب، معلم باید برای متعلم احترام قائل شود و او را یاری دهد تا به تحقق کاملترین حد شخصیت خویش نایل آید. چون معلم الگو نماینده پخته فرهنگ است، گزینش او کمال
اهمیت را دارد. معلم باید مظهر ارزش ها باشد، دانش آموزان را دوست بدارد و شخصی با انگیزه و پرشور
باشد.
خلاصه ماشینی:
رابطه فلسفه و آموزش وپرورش فلسفه و آموزش و پرورش دو روي يک سکه اند، آموزش سمت پوياي فلسفه است ، آموزش صرفا ابزاري براي کسب معاش نيست ، بلکه مهد تفکر و مدرسه اي براي بهينه سازي فرهنگ شهروندي است ، فلسفه مطالعه واقعيات و پيگيري خرد است ، فلسفه روشي براي زندگي است ، کودک بي تجربه و نابالغ هم در ١٥٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * ظرف آموزش به شهروندي متمدن تبديل ميشود، اگر معلمي نتواند رابطه ميان فلسفه و آموزش را دريابد، به معناي واقعي کلمه معلم نيست ، يک معلم حقيقي، علاوه بردانش ، بايد شعور اخلاقي و اجتماعي برآمده فلسفه را نيز داشته باشد تا بتواند در تعليم موفق باشد، شرايط تغيير و تربيت ، بايد طوري فراهم شود که به کودک اجازه رفتن به فضاي آزاد داده شود با اين هدف نهايي که به فردي شاد و تعادل اجتماعي تبديل شود.
از اين رو برنامه هاي درسي در مدارس بايد بر حقايق زندگي فردي و جمعي متمرکز باشد، فلسفه روش را تدوين ميکند و آموزش فرآيند آن است (٢٠١٣ pingchang–Cheng ).
معلم بايد از نظر عقلي و اخلاقي برتر و سرمشق دانش آموزان باشند و محيط خاص را براي کودک فراهم کند و وظيفه ي مربي راهنمايي او به سوي حقيقت است (بيلر، رابرت .
اگر چه معلم ممکن است روش هاي تربيتي متنوعي را براي کار خود برگزيند نبايد اجازه داده شود که هيچ کدام از اين روش ها رابطه ي (من - تو) را که بايد بين معلم و شاگرد وجود داشته باشد مخدوش سازد.