چکیده:
هدف از نگارش این مقاله ارتقای کیفی شغلی کارکنان در سازمانها بوده که در صورت انجام ارزیابیهای
واقعی کارکنان به آن دست یافته میشود. ارزشیابی شیوه کنترل فعالیت کارمندان عاملی بوده که طی آن
مشخص میشود که مدیران به چه شیوهای در میان کارکنان خود ایجاد انگیزه نموده و در مرحله بعد این
روند، ارائه شیوه صحیح انجام کار و اصلاح کارمند را تضمین می نماید و لذا ارزیابی کننده که کارمند را
نیز مصاحبه خواهد نمود در صورت لزوم باید مسائل و مشکلات کارمندان را مشخص کرده و دست به
اجرای اقدامات اصلاحی زده تا نیروی انسانی در سازمانها شکوفا شوند. فقدان توجه به ارزشیابی واقعی
کارکنان در سازمانها از نکات قابل توجهی بوده که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
ارزشيابي شيوه کنترل فعاليت کارمندان عاملي بوده که طي آن مشخص ميشود که مديران به چه شيوه اي در ميان کارکنان خود ايجاد انگيزه نموده و در مرحله بعد اين روند، ارائه شيوه صحيح انجام کار و اصلاح کارمند را تضمين مينمايد و لذا ارزيابيکننده که کارمند را نيز مصاحبه خواهد نمود در صورت لزوم بايد مسائل و مشکلات کارمندان را مشخص کرده و دست به اجراي اقدامات اصلاحي زده تا نيروي انساني در سازمان ها شکوفا شوند.
١٧٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * روش ثبت وقوع اتفاقات دور از انتظار با استفاده از اين روش ارزشيابي براي هر يک از کارکنان يک گزينه ارزيابي (خوب غيرعادي) و يا نمونه هاي نامطلوب (اتفاقي يا حادثه اي) در مورد رفتار و عملکرد کاري آنان در نظر گرفته ميشود و پس از گذشت شش ماه و يا بيشتر سرپرست با کارکنان ملاقات کرده و در مورد انجام بخش بعدي کارها با استفاده از نمونه هاي پديد آمده به بحث و تبادل نظر ميپردازد.
چالش ها و راهکارهاي ارزيابي کارکنان در سازمان ها / ١٨١ ــ نظرات کارکنان در خصوص شيوه ارزشيابي مهم است و در اين رابطه چهار موضوع وجود داشته که بايستي مورد توجه قرار گيرد: شيوه فعاليت کاري کارکنان نيز بارها و به صورت مستمر ارزيابي شده و اطمينان يافته شود که مسئولين با چگونگي انجام کار از سوي کارکنان آشنا ميباشند از طرفي اطمينان حاصل نموده که در زمينه شرح وظايف کارکنان با آنان توافق دوجانبه ايجاد نموده اند و سرانجام در هنگامي که مواردي بمنظور برطرف کردن ضعف هاي کارکنان تهيه شده آماده کمک به آنها باشند.