چکیده:
رسانه یکی از مهمترین عوامل تاثیر گزار بر شکلگیری سرمایه فرهنگی است. امروزه رسانهها نظام آموزشی مدرنی را بنا نهادهاند؛ به گونهای که جوامع بشری عقیده و ایده خود را از آن میگیرند و بر سبک زندگی و رفتار آنان اثر گذار است. از این رو سواد رسانهای برای کاهش و پیشگیری اثرات منفی رسانهها اهمیت فروانی دارد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر سواد رسانهای بر سرمایه فرهنگی فراگیران موسسات فرهنگی قرآنی اصفهان است. برای بررسی آن از سواد رسانهای مدل EC و نظریه بوردیو در سرمایه فرهنگی استفاده شده است، که البته با استفاده از آیات قرآن کریم با فرهنگ اسلامی و ایرانی همسان شده است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است و جامعه آماری آن تعداد 480 نفر از فراگیران موسسات فرهنگی قرآنی اصفهان هستند که از این تعداد از طریق فرمول کوکران 213 نفر با تحصیلات و سنین مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها نیز از طریق پرسشنامه است. نتایج به دست آمده، بیانگر این است که سواد رسانهای با مولفههای دسترسی به رسانه، استفاده از رسانه، تولید محتوای رسانهای و تفکر انتقادی از رسانه بر سرمایه فرهنگی فراگیران موسسات فرهنگی قرآنی اصفهان تاثیر دارد.
Media is one of the most significant factors affecting the formation of cultural capital .Medias nowadays have funded a modern pedagogical system in such a way that human societies receive their ideas and believes through it .It is also effective in their life style and behavior .Media literacy is very important to reduce and prevent the negative effects of medias .This study was aimed at evaluating the effectiveness of media literacy on the cultural capital of the learners of Isfahan quranic cultural institutions . To investigate this, media literacy EC model and Bourdieo theory on cultural capital were used and it was localized by using islamic and Iranian culture.This study was coducted by population size of 480 learners of Isfahan quranic cultural institutions.213 of these learners in different age groups and education level were chosen as a sample by using Kukran formula.This study was fulfilled by surveying method and data gathering was through questionnaire. The results indicated that media literacy with the components of accessing media, using media, media content production and critical thinking from media affects cultural capital of the learners of Isfahan quranic cultural institutions .
خلاصه ماشینی:
برای بررسی آن از سواد رسانهای مدل EC و نظریه بوردیو در سرمایه فرهنگی استفاده شده است، که البته با استفاده از آیات قرآن کریم با فرهنگ اسلامی و ایرانی همسان شده است.
نتایج به دست آمده، بیانگر این است که سواد رسانهای با مولفههای دسترسی به رسانه، استفاده از رسانه، تولید محتوای رسانهای و تفکر انتقادی از رسانه بر سرمایه فرهنگی فراگیران مؤسسات فرهنگی قرآنی اصفهان تأثیر دارد.
پژوهش حاضر به دنبال آن است که از بین نظریات مختلف سواد رسانهای، جامع ترین مدل مطرح شده، یعنی مدل EC را بر اساس فرهنگ ایرانی بومیسازی کرده و تاثیر آن را بر سرمایه فرهنگی بومی ایران مورد آزمایش قرار دهد.
چارچوب نظری در این پژوهش از مدل EC کمسیون اروپا به عنوان جامعترین مدل ارائه شده در سواد رسانهای و نظریه بوردیو در سرمایه فرهنگی که جامع ترین دیدگاه در بین دیدگاههای مختلف در این زمینه است استفاده شد.
فرضیات پژوهش در پژوهش حاضر این فرضیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد که، سواد رسانهای بر سرمایه فرهنگی تاثیر دارد.
ابزار اصلی در این تحقیق پرسشنامه است که براي بررسی سواد رسانهای همچنین سرمایه فرهنگی افراد از پرسشنامه محقق ساخته استفاده است.
سطح معنا داری سایر متغیرهای مستقل یعنی استفاده از رسانه، دسترسی به رسانه ، تفکر انتقادی از رسانه و توانایی ارتباط و تولید پیام رسانهای نیز با توجه به سطح معنیداری برابر صفر نشان دهنده تاثیر آن بر سرمایه فرهنگی است.
به این معنا که تاثیر آن بر تفکر انتقادی و دسترسی به رسانه و اثر آن بر سرمایه فرهنگی است.