چکیده:
اقتصاد معاصر، در حال یک تغییر پارادایم از منظر مرکزیت شرکتها به تمرکز کاربران است. در پارادایم مرکزیت شرکتها، ارزشها توسط شرکت تعیین و خدمات و محصولات را به کاربران ارائه میکند؛ در صورتی که در منظر تمرکز بر کاربران، کاربر را بخش مهمی از فعالیت نوآورانه و کمپینهای بازاریابی میداند. از این رو، درگیر کردن مخاطب در فعالیتهای بازاریابی، به یکی از مهمترین دغدغههای بازاریابان تبدیل شده است و در همین راستا، استفاده از محتوای تولید کاربر در بازاریابی و برگزاری کمپینهای محتوای کاربرساخته، نسبت به گذشته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه، پژوهشهایی از جنبههای مختلف در حال انجام است. محتوای تولید کاربر، بهویژه در خدمات و کالاهایی که قبل از مصرف نمیتوان آنها را تجربه کرد و نیاز به جلب اعتماد دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. آمارها نشان میدهد مراجعه به نظر کاربران در شبکههای اجتماعی، نقش مهمی در تصمیمگیری برای خرید یک محصول ایفا میکند. با توجه به اهمیت این نوع از محتوا در بازاریابی، مقالة پیشرو به مروری بر ویژگیها و کاربردهای محتوای تولید کاربر در بازاریابی پرداخته و امید است پژوهشها در آینده، کاربرد این نوع بازاریابی را بهویژه در محصولات رسانهای، مورد بررسی قرار دهند.
The contemporary economy is on the process of changing a paradigm in respect to concentration on companies to concentration on users. In the paradigm of company concentration, values are determined by the company and services and products are presented to users while on concentration on users, the user plays an important role in innovative activities and marketing campaigns. Therefore, engaging the users in marketing activities has become one of the main concerns for marketers and consequently using the content produced by users in marketing and launching campaigns for user produced content has gained more attraction than before and various studies are underway in this area. User produce contents, especially services and products that could not be experienced unless consuming them and requires confidence building, are of great importance. Statistics show that referring to comments made by users in social media; play an important role in deciding to by a product. Due to importance of this kind of content in marketing, this study work is a review of characteristics of applications of contents produced by users in marketing activities and it is hoped that further studies to be conducted in the future about use of this kind of marketing especially for media products.
خلاصه ماشینی:
از این رو، درگیر کردن مخاطب در فعالیتهای بازاریابی، به یکی از مهمترین دغدغههای بازاریابان تبدیل شده است و در همین راستا، استفاده از محتوای تولید کاربر در بازاریابی و برگزاری کمپینهای محتوای کاربرساخته، نسبت به گذشته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه، پژوهشهایی از جنبههای مختلف در حال انجام است.
با توجه به اهمیت این نوع از محتوا در بازاریابی، مقالة پیشرو به مروری بر ویژگیها و کاربردهای محتوای تولید کاربر در بازاریابی پرداخته و امید است پژوهشها در آینده، کاربرد این نوع بازاریابی را بهویژه در محصولات رسانهای، مورد بررسی قرار دهند.
(فرهنگی و خواجهئیان، 1394) محتواهای رسانهای در دستهبندیهای مختلفی قرار میگیرند، یک دستهبندی که در این مقاله مورد نظر است محتواهای تولید کاربر ((User-generated content (UGC) یا کاربر ساختهها است.
از همین رو در سالهای اخیر، توجه صاحبان برندها در کسب و کارهای مبتنی بر مشتری، به برگزاری کمپینهایی بر اساس محتوای تولید کاربر(User-Generated Content Campaigns) معطوف شده است.
با توجه به هدف مقاله ـ که مروری بر نقش محتوای تولید کاربر در بازاریابی است ـ در بررسی پژوهشهای گذشته سعی شده گستردگی حوزههای کاربردی در نظر گرفته شود و پژوهشهایی، به عنوان نمونه، در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
ظهور بسترهای UGC، مصرفکنندگان اطلاعات را به تولیدکنندگان محتوا تبدیل کرده و در واقع محتوای تولید کاربر و فناوری مرتبط با آن، نمایش مفهوم مصرفکنندة تولیدگر در دنیای دیجیتال است (Dotulong, Toriq, Khairani, & Kurniawan, 2018) که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.