خلاصه ماشینی:
"متن"شیوه نزدیک شدن به متن تئاتری"4را پیشتر از کتاب"نگارش دراماتیک" ترجمه کرده بودم و قصد داشتم برای معرفی نحوهی استفاده از آن،یکی از تجزیه و تحلیلهای انجامشده در این کتاب را نیز به فارسی برگردانم اما در انتخاب نمونهی مناسب مردد بودم تا اینکه بررسی خود ویناور روی یکی از نمایشنامههایش،یعنی نمایشنامهی درخواست شغل (La demande d'emploi) منتشر شد.
در این مرحله به دنبال یافتن پاسخ پرسشهای زیر هستیم؛ الف)از یک گویه تا گویهی دیگر و در بطن هر گویه"چه اتفاقی میافتد؟"و برای گذر از وضعیتی به وضعیت بعدی چه حرکتی صورت میگیرد؟ ب)این کار چطور انجام میشود؟ ج)بین خردهکنشهای یک قسمت و رویدادها،اطلاعات و دورنمایههای قسمت دیگرچه نوع رابطهی کارکردی وجود دارد؟ 5.
صورتهای متن بنیاد دیگری که در یک گویه یا در قسمتی از آن قرار میگیرند؛ بین این صورتها دو نوع صورت متن بنیاد وجود دارد که براساس اهمیت عملکرد دراماتیک و نیز تواترشان متمایز میشوند؛ روایت-اعمال گذشته،گزارش میشود.
کنش الف)در سطح کل نمایشنامه قطعهی مورد بررسی،شخصیتی مرکزی را نشان میدهد که حد اقل با دو مسئله بههممتصل درگیر است؛پیدا کردن یک شغل و اینکه وقتی آدم،دختری دبیرستانی دارد که حامله شده و میخواهد نوزادش را«یک یا دو سال،نه بیشتر»،نگه دارد و با مادرش نیز میانهای ندارد،چه کار باید بکند؟تعلیقی مضاعف ایجاد شده است.
ب)در سطح کل قطعه چیزی شبیه به یک تله وجود دارد که تنگتر میشود("انگشتان کمی زرد")و بعدص صورتهای مختلفی از مبارزهای نابرابر میبینیم که آدم را به یاد مبارزهای پروانه و شکارچیاش میاندازند؛فاجعهی مربوط به نامهای که دیر رسیده و تأثیرات منفی این دیرکرد روی تعادل شخصیت مرکزی و خانواده،یک جزوهی ریاضی گمشده و نیز صدماتی که خبر بارداری دختر وارد میکند."