چکیده:
توسعه کارآفرینی ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی و سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد. هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد مختلف موانع کارآفرینی دانشجویان میباشد. رویکرد پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی میباشد که در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفته است. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 10 نفر از صاحبنظران و در بخش کمّی، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 228 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد پژوهش قرار گرفتند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران دانشگاهی و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. روایی دادهها در بخش کیفی، توسط راهبردهای روشهای بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و در بخش کمّی، توسط روایی محتوایی و سازه تایید شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 925/0 تایید گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آماری استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی تاییدی استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که موانع فردی، موانع آموزشی، موانع مالی و موانع حمایتی مانند دولت و قوانین و نگرشهای جامعه موانع اصلی کارآفرینی دانشجویان میباشند.
Entrepreneurship development, alongside providing sustainable growth and development, will alleviate current problems including poverty, social and cultural disruption, and the unemployment of university graduates and that of other unemployed people. The current study aims at identifying and categorizing the barriers of students’ entrepreneurship. The research has used a mixed-method design with sequential exploration which was conducted in two qualitative- quantitative part. The qualitative study included ten (N=10) experts and the quantitative study consisted of 228 lecturers who were sampled from the faculty members of Zanjan University, using stratified sampling method. Semi-structured interviews and a questionnaire were used to gather data for the qualitative and the quantitative studies, respectively. To validate the data in qualitative section, interviewees as well as colleagues were asked to review the data. With regard to validation of the questionnaire, content validity and construct validity were used. Reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test at 0.925. In order to analyze the research data, we utilized inferential statistical methods of confirmatory exploratory factor analysis. The findings revealed that individual barriers, educational barriers, financial barriers and supportive barriers such as government, regulations and social attitudes were the main barriers to students’ entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
در بررسـي ادبيـات ، عوامـل متعددي به عنوان عوامل تأثيرگذار بر کارآفريني مورد بحث قرار گرفته اند که اثرگذاري منفي ايــــن عوامل در فعاليت هاي کارآفريني به عنوان موانع کارآفريني 1 Chigunta, Schnurr, James-Wilson &Torres 2 Martins 310 3 Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) 4 Bortne, Sigurd & Dag در پژوهش حاضر مدنظر بوده است .
نگين فلاحي حقيقي و همکاران (٢٠١٨)، در تحقيقي با عنوان «موانع توسعه کارآفريني در ايران : مطالعه موردي» به بررسي موانع کارآفريني در دانشگاه هاي ايران پرداخته و به اين نتيجه رسيده اند 1 Flash Eurobarometer 2 Levie & Autio 3 Schoof 3154 Pandey 5 Suddle, Beugelsdijkb & Wennekers 6 Sally Smith که ، عدم علاقه و انگيزه دانشگاهيان ، ضعف در برنامه ريزي آموزشي، مشکلات ساختاري و ضعف در روابط با ديگر بخش هاي اقتصاد و فرهنگ نامطلوب کارآفريني در دانشگاه ها مهم ترين موانع توسعه کارآفريني هستند.
حسن زاده طالشي، محسن (١٣٩٢) در مقاله خود با عنوان بررسي موانع و چالش هاي توسعه ي 1Gilles Duruflé Thomas Hellmann Karen Wilson کارآفريني دانشجويان در مرکز آموزش عالي علمي کاربردي جهاددانشگاهي بابل نشان داد دانشجويان کارداني و کارشناسي علمي کاربردي مرکز بابل به ترتيب با فراهم نبودن آموزش هاي مناسب ، عدم دسترسي به منابع و امکانات مالي مناسب ، عدم وجود نهادهاي حمايتي مناسب ، فراهم نبودن قوانين و مقررات مناسب و عوامل موثر براي کارآفريني متناسب با رشته تحصيلي مواجه بوده اند.