چکیده:
زمینه و هدف: تعهد نظام آموزش پزشکی جامعهنگر، حرکت در جهت آرمانهای اسناد بالادستی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، مبتنی بر نیازها و ارزشهای انسانی ـ اخلاقی جامعه و کاربست ارزشها در آموزش پزشکی است. از آنجایی که سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی به عنوان مهمترین سند بالادستی کشور پس از قانون اساسی شناخته میشود. تطبیق ارزشهای اسناد سلامت با ارزشهای سند الگوی پایه، جهت تببین ارزشهای الگوی پیشرفت علوم پزشکی کشور، ضرورت دارد.
مواد و روشها: اسناد بالادستی مرتبط با علوم پزشکی به صورت هدفمند انتخاب و بیانیه ارزشها از نظر محتوایی و به شیوه نقادانه تحلیل شدند. ارزشهای الگوی آموزش پزشکی کشور تببین و رابطه ارزشهای پیشنهادی با مبانی ارزشی سند پایه پیشرفت تحلیل شد.
یافتهها: تمامی اسناد مورد بررسی البته با رویکردهای مختلف تاکید بر ارزشهای انسانی و اخلاقی مبتنی بر باورهای دینی دارند. نقشه جامع سلامت و سیاستهای کلی سلامت در بیانیه ارزشها بسیار غنی هستند.
ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه تمامی ملاحظات اخلاقی مرتبط به تحلیل نقادانه اسناد سیاستگذاری، رعایت شده است.
نتیجهگیری: علیرغم توجه به ارزشها در اسناد، بیانیههای ارزشی از یکپارچگی لازم برخوردار نمیباشند. مبانی ارزشی پیشنهادی پژوهشگران در الگوی پیشرفت آموزش علوم پزشکی و مراقبت سلامت کشور شامل 12 ارزش بینادین است. ایمان به خدا (خدامحوری)، حق سلامت حداکثری، سلامت همهجانبه، معنویت، کرامت انسانی، حسن فاعلی و فعلی حرفه پزشکی، فضایل اخلاقی، آموزههای دینی، عدالت، پاسخگویی، همبستگی اجتماعی، جهاد علمی و مرجعیت علمی ارزشهای بنیادین پیشنهادی و منطبق با الگوی پایه پیشرفت هستند.
Background and Aim: The commitment of community-based medical
education system are moving towards the ideals of the health system upstream
documents, providing ethical and community-based health services and
implementing the community ethical values and celestial belief in medical
science education. The basic Iranian-Islamic Model of progress developed as
the uppermost document after the constitution. In order to state the values of the
medical sciences progress model in Iran, the conformity of the values in the
health system and the values in the basic model of progress is necessary.
Materials and Methods: The upstream documents related to the health-care and
medical education systems were selected purposefully and the value statement
contents were analyzed critically. The relationship between the values in the
health-related documents and the basic progress model and finally the values for
the Iranian medical science progress model were determined. Studies Ethical
considerations observed.
Findings: All documents include specific values rooted in religious beliefs. Of
course, there were different approaches to express these values.
Comprehensive Health Map and the overall health policy are very rich in the
statement of values.
Ethical Considerations: All the ethical issues related to critical analysis of policy
documents were observed.
Conclusion: The proposed 12 key value for the country's medical science progress
model, correlated with the value statement of the basic progress model. Believe in
god, religious teaching, ethical virtues, human dignity, the right for maximum health,
comprehensive health, spirituality, utility of aim and action, justice, accountability,
social cohesion, scientific effort to reach to scientific authority are the values for the
medical science progress model in I.R.Iran.