چکیده:
هدف از این مطالعهبررسی تاثیر فرسودگی و تنش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان بانقش متغیر میانجی نظام جبران خدمات در بین کارکنان دانشگاه زنجان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه زنجان به تعداد 399 نفر است. نمونه آماری تعداد 195 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی (ماسلاخ، 1985)، پرسشنامه تنش شغلی (ترنیچ و اسپیلبرگر، 1991)، پرسشنامه رضایت شغلی (مینه سوتا، 2009)، پرسشنامه نظام جبران خدمات (سیفرت و تگ، 1998) با اعمال تغییراتی استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی (825/ 0 = KMO ) و پایایی آن با گزارش ضریب آلفای کرونباخ برای فرسودگی شغلی 813/ 0، تنش شغلی 755/ 0، رضایت شغلی 763/ 0 و نظام جبران خدمات 811/ 0 تایید شد. در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد که در تحلیل توصیفی و استنباطی از نرمافزارSPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان میدهد فرسودگی شغلی (254/ 0- =R) و تنش شغلی (384/ 0- =R) و نظام جبران خدمات (424/ 0+=β و490/ 0+ =R) بر رضایت شغلی تاثیرگذار است. از سوی دیگر فرسودگی شغلی و تنش شغلی از مسیر نظام جبران خدمات بر رضایت شغلی تاثیر دارند. همچنین تنش شغلی بر فرسودگی شغلی (562/ 0+=β و562/ 0+ =R) تاثیرگذار بود.
The purpose of this study was to investigate the effect of burnout and job stress on job satisfaction with the mediating variable role of compensation system among Zanjan University staff. The research is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a descriptive correlational survey. The statistical population includes 399 managers and staff of Zanjan University. A sample of 195 people was selected using the Cochran formula and simple random sampling. To collect data, Job Burnout Questionnaire (Maslach, 1985), Job Stress Questionnaire (Turnich & Spielberger, 1991), Job Satisfaction Questionnaire (Minnesota, 2009), Service Compensation System Questionnaire (Seifert & Tag, 1998) with changes have been used. Validity of the questionnaire was confirmed by content validity and factor analysis (KMO = 0.825) and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient for job burnout (0.813), job stress (0.755), job satisfaction (0.763), and service compensation system (0.811). Descriptive and inferential statistical methods were used for data analysis. SPSS software was used for descriptive and inferential analysis. The results of the study using Pearson correlation coefficient and regression analysis showed that job burnout and job stress and service compensation system affect job satisfaction; on the other hand, job burnout and job stress through the compensation system affect job satisfaction, and job stress also affected job burnout.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، با توجه به اهمیت رضایت شغلی برای موفقیت هر سازمانی و شناسایی عوامل مؤثر در رضایت شغلی از جمله تنش شغلی، فرسودگی شغلی و نظام جبران خدمات ، این پژوهش بر آن است تا تأثیر تنش و فرسودگی شغلی از راه میانجی گری نظام جبران خدمات در بین کارکنان دانشگاه زنجان را بررسی کند.
میرزایی و فرهادی محلی (١٣٩٦) تأثیر راهبرد جبران خدمات بر رضایت شغلی منابع انسانی با توجه به نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (موردمطالعه : منطقه ی گلستان ) انجام دادند.
مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش این پژوهش ، به بررسی تاثیر فرسودگی شغلی و تنش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان با میانجیگری نظام جبران خدمات در دانشگاه زنجان پرداخته است که در مدل مفهومی زیر نشان داده شده است .
(رجوع شود به تصوير صفحه)شکل ١: مدل مفهومی پژوهش فرضیه اصلی: فرسودگی و تنش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش متغیر میانجی نظام جبران خدمات در دانشگاه زنجان تأثیر دارد.
آزمون فرضیه ٥ و ٦ برای بررسی فرضیه های ٥ و ٦ (نقش میانجیگری نظام جبران خدمات در رابطه بین رضایت شغلی با هر دو متغیر مستقل فرسودگی و تنش شغلی) از تحلیل رگرسیون استفاده می کنیم .
Effect of personal and work stress on burnout, job satisfaction and general health of hospital nurses in South Africa.