چکیده:
زمینه: با توجه به نقش مثبت بازاریابی به ویژه بازاریابی اخلاقی در جذب خریداران حوزه کتب غیردرسی هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل بازاریابی اخلاقی و پیامدهای آن برای کودکان در حوزه کتب غیردرسی میباشد.
روش: تحقیق حاضر در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی جامعه خبره های حوزه بازاریابی اخلاقی در صنعت چاپ و نشر کتب غیردرسی است که با استفاده از روش گلوله برفی 20 نفر انتخاب شد. ابزار تحقیق مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل داده ها رویکرد داده بنیاد بود. در بخش کمی، جامعه والدین کودکان بین 2 تا 6 سال بودند که با روش نمونه گیری دردسترس 385 نفر انتخاب شدند.. ابزار پرسشنامه و روش تحلیل آماری رویکرد حداقل مربعات جزئی بود.
یافته ها: در بخش کیفی، تعداد کلکدها( در دو مصاحبه5و9) برابر با 165 کد بود. همچنین در بخش کمی بارهای عاملی استاندارد شده بین 41/ 0 و 969/ 0 قرار داشتند. ضریب پایایی ترکیبی برای تمامی سازهها بزرگتر از 695/ 0 است، که نشان دهنده پایایی مدل و میانگین برای همه سازه ها بیشتر از 519/ 0 است، که نشان دهنده روایی همگرای مدلهای اندازه گیری است. در نهایت میزان آماره تی در تمامی روابط بالاتر از 96/ 1 است و همچنین ضریب مسیر در تمامی روابط مثبت بود که گواهی بر تایید مدل طراحی شده بر اساس تئوری داده بنیاد بود.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده موید این است که شرایط علی شامل: ناتوانی در تصمیمگیری و عدم سواد والدین در حوزه کتابخوانی ، پدیدهمحوری شامل: بازاریابی اخلاقی، شرایط زمینهای شامل: مقوله های کلان قوانین ومقررات و فرهنگ اخلاقی ؛ شرایط مداخله گر شامل: ویژگیهای فردی فروشنده و حمایت سازمانی، در بازاریابی اخلاقی در حوزه کتب غیر درسی مورد توجه اند. راهبردها نیز در سه مقوله کلان برندسازی اخلاقی، مسئولیت پذیری اخلاقی فروشنده و آمیخته اخلاقی شناسایی شده که می تواند منجر به تقویت فرهنگ کتابخوانی، شهرت اخلاقی و بهبود عملکرد فروش شود.
Background: Given the positive role of marketing, especially ethical marketing, in attracting non-book buyers, the main purpose of this study is to explain the ethical marketing model and its consequences for children in non-book books.
Method: This study is one of exploratory mixed research. In the qualitative part of the community of experts in the field of ethical marketing in the print and publishing industry, 20 people were selected using the bulletproof method. The interviewing tool and the data analysis method were the foundation data approach. In the quantitative section, the parents of the children were between 2 and 6 years old and 385 persons were selected by convenience sampling method.
Results: In the qualitative section, the number of codes (in two interviews 5 and 9) was 165 codes. Also in the quantitative section, standardized factor loadings were between 0.41 and 0.969. The composite reliability coefficient for all constructs was greater than 0.695, indicating model reliability and the mean for all constructs was greater than 0.519, indicating convergent validity of the measurement models. Finally, the t-statistic in all relationships was higher than 1.96, and the path coefficient was positive in all relationships, which was a confirmation of the validity of the model designed based on the data theory.
Conclusion: The results confirm that the causal conditions include: inability to make decisions and parental illiteracy in the field of reading, Phenomenon including: ethical marketing, contextual conditions including: general categories Code of Conduct and Ethics; Intervention Conditions include: Individual characteristics of the seller and organizational support in ethical marketing in non-textbooks. Strategies have also been identified in the three areas of high ethical branding, seller ethical responsibility, and ethical mixing that can enhance reading culture, ethical reputation, and sales performance.
.