چکیده:
زمینه: هر واحد سازمانی نیازمند کدهای اخلاقی متناسب با ساختار حرفهای خود است که اخلاقحرفهای نام دارد. در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای اخلاقحرفهای اعضای هیأتعلمی دانشگاه با بهرهگیری از روش سلسلهمراتبی فازی انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن؛ اعضای هیأتعلمی، دانشجوها و دانشآموختههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از قاعده اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه و از روش چندمرحلهای طبقهای و در دسترس بهمنظور نمونهگیری استفاده شد. پرسشنامه و اسناد و مدارک؛ ابزار گردآوری دادههای این پژوهش بودند که تحلیل دادهها با استفاده از جدول کدگذاری باز، شاخص مرکزی مُد و سلسلهمراتبی فازی صورت گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتههای پیمایشی پژوهش؛ هشتاد شاخص اخلاقحرفهای با ضریباهمیت بالا شناسایی شدند که سنجش تمامی آنها در سیستم مدیریت عملکرد اعضای هیأتعلمی ضروری میباشد اما بررسی اسناد و مدارک نشان داد که در حال حاضر حدود پانزده درصد آنها در آییننامهها و فرمهای ارزیابی و ارتقاء اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهمنظور بهبود فرایند یاددهی-یادگیری دانشجویان؛ ایجاد منشور اخلاقحرفهای برای اعضای هیأتعلمی، بهرهگیری از شاخصهای بنیادی اخلاقحرفهای در سیستم ارزیابی عملکرد اعضای هیأتعلمی و ایجاد منظری جداگانه با عنوان اخلاقحرفهای در آییننامهها و فرمهای ارزیابی و ارتقاء اعضای هیأتعلمی ضروری میباشد.
Background: Every organizational unit requires ethical codes, also known as professional ethics, in compliance with its professional structure. Therefore, this study was conducted to identify and rate the indices of professional ethics for faculty members using the fuzzy analytical hierarchy process (FAHP).
Method: The statistical population of this descriptive-survey study included faculty members, and university students and graduates of Islamic Azad University. The sample size was determined using the theoretical saturation; in addition, both stratified multistage sampling and convenience sampling were used for sampling. The data collection instruments included a researcher-made questionnaire and available documents. Data analysis was done using the open-coding table, central tendency of mode, and FAHP.
Results: The survey identified approximately 80 indices of professional ethics with high impact factor, which must be evaluated in system of performance appraisal for faculty members. However, reviewed documents showed that currently less than 15% of these indices are used in the codes and forms of performance appraisal and development for faculty members of Islamic Azad University.
Conclusion: Results suggested the necessity of drawing up a professional ethics charter, exploiting fundamental indices of professional ethics in system of performance appraisal, and creating a distinct perspective called professional ethics in the codes and forms of performance appraisal and development for faculty members to improve the teaching-learning process.