چکیده:
زمینه: یکی از مسائلی که در فلسفه اخلاق مطرح است این است که معیار فعل اخلاقی چیست؟ به عبارتی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه این سوال مطرح است که معیار سنجش یک کار اخلاقی از یک کار عادی و غیراخلاقی چیست؟ تربیت اخلاقی از سختی و پیچیدگی خاصی برخوردار است و به لحاظ داشتن جنبه عاطفی و معنوی برخورد علمی صرف با آن چندان کارساز نیست. از سویی ناآگاهی دانش آموزان از مولفههای تربیت اخلاقی، میتواند آسیبهای جبرانناپذیری دررسیدن به کمال را متوجه آنها نماید. اخلاق اختصاص به انسان دارد و در مفهومش نوعی قداست خوابیده است. متخصصان باید زمینه را برای نوجوانان و جوانان برای رسیدن به ملاک و معیار قداست، آماده کنند. خود نوجوان باید به این ملاکها دست یابد. معلم با اتخاذ رویکرد سازنده گرایی اجتماعی یا دیالکتیک زمینهی دستیابی نوجوانان را به ملاکهای قداست در اخلاق فراهم میآورد.
نتیجهگیری: برای رسیدن به ثبات در الگوهای رفتاری و ارزشهای اخلاق اسلامی در نوجوانان، میبایست معلم بهعنوان طراح آموزش اخلاق عمل کند. معلم با مبنا قرار دادن رویکرد سازنده گرایی دیالکتیک با فنهایی مانند آموزش در بافت اجتماعی، بحث گروهی، شاگردی شناختی، داربست بندی، منطقهی تقریبی رشد اقدام به تربیت اخلاقی مینماید. درنهایت نیز معلم با تاکید بر نقش زبان در خود نظم دهی، زمینهی دستیابی نوجوانان به ملاکهای قداست در تربیت اخلاق اسلامی را فراهم خواهد ساخت.
Background: One of the issues in ethics philosophy is what is the criterion of ethics verdict? In other words, among the high school students, what is the criterion for measuring the ethical action of a normal and Unethical action? Ethical education has a certain degree of difficulty and complexity, and it is not very effective regarding the emotional and spiritual aspect of the scientific approach to it. On the other hand, the student's ignorance of ethical education components can make them irreparable damage to perfection. Ethics devote to man, and in his sense, he is a kind of sanctity. We should prepare the ground for adolescents and young people to reach the standard of sanctity. Young himself must achieve these criteria. By adopting a social constructivism or dialectic approach, the teacher provides the context for adolescents to become the criterion of sincerity in ethics.
Conclusion: To achieve the stability of behavioral patterns and the values of Islamic ethics in adolescents, the teacher should act as the designer of ethics education. The same teacher trains this kind of education by basing the dialectical constructivist approach on techniques such as social education, group discussion, apprenticeship, scaffolding, and the approximate growth region. Finally, the teacher, with an emphasis on the role of language in self-discipline, will provide the context for adolescents to achieve sacred criteria in the cultivation of Islamic ethics.
.