Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق تجاری به عنوان پارادایم پیشگیری از جرائم بانکی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (5 صفحه - از 32 تا 36)

زمینه: یکی از ویژگی‌های بارز اخلاق، جلوگیری از تعارض و تنش در جامعه و بین افراد می‌باشد و زمانی که اخلاق و اخلاق‌مداری در جامعه وجود داشته باشد، به تبع آن برخی ناهنجاری‌ها در جامعه از بین خواهند رفت. در روابط کسب و کار نیز اخلاق اهمیت خاصی داشته و باعث رونق کسب و کار و اعتماد و صداقت و حسن نیت خواهد بود و در این صورت مراودات و معاملات اقتصادی در بستری سالم و اطمینان‌بخش انعقاد خواهد یافت. پرسشی که در این تحقیق مطرح می‌شود عبارت است از اینکه: آیا اخلاق تجاری در پیشگیری از جرائم بانکی موثر می‌باشد؟ به منظور پاسخ‌گویی به این پرسش، کارکرد و نقش اخلاق تجاری بررسی گردیده است. در این مقاله روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با ابزار فیش‌برداری می‌باشد که در آن الگوی نوین پیشگیری در علم حقوق تبیین گردیده است. نتیجه‌گیری: اخلاق تجاری علمی هنجارساز محسوب می‌شود که باعث بهبود و ارتقاء مراودات تجاری می‌گردد و یکی از مراودات تجاری همان معاملات بانکی می‌باشد که بایستی در بستری عاری از تخلف و جرم صورت بگیرد و چون از اخلاق تجاری به عنوان پلیس روابط کسب و کار یا پلیس روابط تجاری یاد می‌گردد، لذا در صورت نهادینه کردن آن در بانک‌ها، می‌توان از بسیاری از جرائم بانکی پیشگیری نموده و شاهد سلامت اقتصادی در حوزه کسب و کار باشیم. در واقع اخلاق تجاری به عنوان الگویی نوین در حقوق بانکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد که عینی‌ترین حضور اخلاق در دنیای تجارت، همان مجموعه قواعد رفتاری با کدهای اخلاقی است.

Background: One of the prominent features of ethics is to prevent conflict and tension in society and between individuals, and when ethics exist in society, some abnormalities in society will be eliminated. Ethics are also important in business relationships and will promote business prosperity, trust, honesty and goodwill, and economic transactions will result in a healthy and reassuring environment. The question posed in this study is: Is business ethics effective in preventing bank crimes? In order to answer this question, the function and role of business ethics has been examined. In this paper, a descriptive-analytical research method with a pick-up tool in which a new model of prevention in law is explained. Conclusion: Business ethics is a normative science that improves and promotes business transactions and is one of the business transactions that should be conducted in a crime-free environment and because of business ethics as a police business relationship or the police business relationship is mentioned, so if you institutionalize it in banks, you can prevent many bank crimes and see the economic health of the business. In fact, business ethics as a new model of banking law has a special place, the most objective presence of ethics in the business world is the same set of codes of conduct.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.