چکیده:
فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند. آیتالله معرفت جزو عالمان دسته نخست است که به فترت سهساله وحی معتقد است. این مسئله انگیزه تحقیق حاضر شد تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاه آیتالله معرفت در این زمینه بپردازد. پژوهش پیش رو نشان میدهد دیدگاه آیتالله معرفت بر پایه نقل روایت احمد بنحنبل از شعبی و نیز روایات مربوط به سه سال دعوت پنهانی استوار است؛ از طرفی روایت شعبی ضعیف و غیرمستند است؛ درنتیجه دیدگاه آیتالله معرفت تأیید نمیشود. همچنین روشن شده است آیتالله معرفت میان دو مسئله فترت وحی و دعوت پنهانی همسانانگاری کرده است که مستندات تاریخی، روایی و قرآنی برای پذیرش این قول وجود ندارد. در مقابل، قول به انقطاع چندروزه وحی که بین سه تا چهل روز گفته شده است، با مستندات تاریخی و روایی بهخصوص با روایات ائمه: سازگار و قابل قبول است.
The Qur'anic Revelation Fatrat (Fatrat or interregnum) means the interruption of the legislating revelation by Gabriel to the Prophet of Islam, which has been considered by Muslim scholars as one of the topics of the Qur'anic and interpretive sciences. There are two views amongst the Quranic scholars on this subject. Some believe in a three-year fatrat, and some believe in a few-day interruption of the Qur'an's revelation. Ayatollah Ma'arefat is one of the scholars who believes in the three-year revelation Fatrat. This was the motivation of the present study to investigate the viewpoint of Ayatollah Ma'arefat in this scope through a descriptive-analytic method. The present study shows that Ayatollah Ma'arefat's view is based on the narration of Ahmad ibn Hanbal from Sha'abi and the narrations related to the three years of secret invitation. The Sha'abi's narration was proved weak and invalid, thus Ayatollah Ma'arefat's viewpoint was not approved. It was also clear that the Ayatollah had considered the two issues of Revelation Fatrat and the Secret Invitation as the same thing that there was no historical, narrative or Qur'anic documents to accept this viewpoint. The view of the few-day interruption of revelation that has been said to be between three and forty days has been found to be acceptable and consistent with the historical and narrative documents, especially with the Imams' narrations.