چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود که به صورت نمونهگیری تصادفی 32 نفر انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه درمانی رویکرد پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه (هفتهای 2 بار) به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد؛ در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخله درمانی را دریافت نکردند. هر دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از اجرای روش درمانی، پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران، 1995) و آزمون رفتارهای پرخطر (رشید و مارابی، 1391) را تکمیلی کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری (تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی و عدم برنامهریزی) و رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی ناایمن، خشونت، مصرف مواد) دانش آموزان دختر تأثیر معنیداری دارد (05/0P). با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد یک روش مناسب برای کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر میباشد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment group therapy on reducing impulsivity and high-risk behaviors of female secondary school students. The research method was experimental and its design was pretest-posttest with experimental and control group. The statistical population of the study consisted of all female high school students in Shahrekord in the academic year of 2015-2016. 32 students were selected by random sampling and were randomly assigned into two experimental and control groups. The Acceptance and Commitment Approach Therapy program was administered to the experimental group in 8 sessions, each session for 90 minutes (twice a week), while the control group did not receive any intervention. Both experimental and control groups completed impulsivity questionnaire (Bart et al., 1995) and risk behaviors test (Rashid & Marabi, 2012) before and after treatment. Multivariate analysis of covariance was used for data analysis. Findings showed that acceptance and commitment therapy had a significant effect on impulsivity (motor impulsivity, cognitive impulsivity and lack of planning) and high risk behaviors (unsafe sexual behavior, violence, substance use) in female students (P <0.05). Based on the findings of the present study, it can be concluded that acceptance and commitment group therapy is an appropriate method to reduce impulsivity and high risk behaviors of female students.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر کاهش تکانشگري و رفتارهاي پرخطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم The Effectiveness of admission and commitment group therapy on decreasing impuOsivity and high risk behaviors of secondary schooO students پژمان احمدي سرموري (نويسنده مسئول ) Pejman Ahmad Sermori* کارشناس ، اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختياري .
چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و effectiveness of acceptance and commitment group تعهد بر کاهش تکانشگري و رفتارهاي پرخطر دانش آموزان دختر دوره therapy on reducing impulsivity and high-risk behaviors of female secondary school students.
Findings showed that acceptance and commitment therapy had پذيرش و تعهد بر کاهش تکانشگري (تکانشگري حرکتي، تکانشگري a significant effect on impulsivity (motor impulsivity, شناختي و عدم برنامه ريزي) و رفتارهاي پرخطر (رفتار جنسي ناايمن ، cognitive impulsivity and lack of planning) and high risk behaviors (unsafe sexual behavior, violence, خشونت ، مصرف مواد) دانش آموزان دختر تأثير معني داري دارد (٠٠٥>P).
substance use) in female students (P واژه هاي کليدي: Commitment, Impulsivity, High Risk Behaviors گروه درماني، پذيرش و تعهد، تکانشگري، رفتارهاي Keywords: Group Therapy, Acceptance and پرخطر نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آبان ٩٦ پذيرش : دي ٩٦ ويرايش نهايي : اسفند ٩٨ مقدمه انتقال از کودکي به نوجواني تحت تأثير تغييرات مهم در سطوح عاطفي و شناختي است (هولت ،١ ٢٠١١).