چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات شیوههای فرزندپروری بر نشانگان اختلال سلوک دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است و جامعه آماری در برگیرنده تمامی والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه منطقه پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 72 نفر با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس با اجرای پرسشنامه علائم مرضی C‌SI-4 گادو و اسپرافکین (1994) و چک لیست DSM-5 (2013) روی دانش آموزان و تشخیص اختلال سلوک آنان، به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند(1991) روی والدین دانشآموزان اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که رابطه ای مثبت و معنادار میان ابعاد سبکهای فرزندپروری از جمله سبک فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. همچنین رابطه ای منفی و معنادار میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. با توجه به میزان t و سطح معناداری مشخص شد که سبک فرزندپروری مستبدانه و سبک مقتدرانه سهمی مناسب در تبیین نشانگان اختلال سلوک دانشآموزان دارند، اما سبک سهلگیرانه تاثیری معنادار در نشانگان اختلال سلوک نداشت(0/05≤P). براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که شیوههای فرزندپروری از مهمترین مولفههای تحول فرزند است و نقشی موثر در سلامت رفتار فرزندان دارد.
This study sought to investigate the impacts of parenting styles on the symptoms of conduct disorder among high school students. In this descriptive research the statistical population was comprised of all parents of male high school students in Pakdasht in school year 2017-18. Purposive sampling was utilized and after diagnosing students with conduct disorder via the Child Symptom Inventory (CSI-4, Gadow & Sprafkin, 1994) and DSM-IV checklist (2013), a sample of 72 parents was selected. The sample was administered the Baumrind Parenting Style Inventory (PSI, 1991). Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used to analyze the data. Results demonstrated that there was a significant, positive relationship between authoritarian and permissive parenting styles and symptoms of conduct disorder. However, there was a significant, negative association between authoritative parenting style and symptoms of conduct disorder. In contrast to permissive parenting style, authoritarian and authoritative styles could account for a considerable amount of variance in the symptoms of conduct disorder. Accordingly, it can be stated that parenting styles are among the most determining factors affecting childhood growth and development and play a vital role in children’s healthy behavior.