چکیده:
معماری بومی گیلان، پیش از ظهور قاجاریه، با رویکردی کاملاً اقلیمی، بر این پهنه جغرافیایی سیطره داشت. با ورود معماری قاجاری که خود، تلفیقی از معماری وارداتی و معماری سبکی قبل از آن بود روشهای موجود که سالها پابرجا مانده بود به سرعت دچار دگرگونی شد. آنچه بسیار مهم جلوه مینماید این است که معمار گیلانی در تلاطم ورود الگوهای جدید تا چه اندازه با بازجستن عناصر بومی در ساخت بنا، به ماندگاری رویکرد اقلیمی معماری بومی گیلان، یاری رسانده است. به عبارت دیگر در معماری، عوامل اقلیمی بومی و عناصر وارداتی در ساخت بنا چگونه و تا چه اندازه بر بنا تأثیر گذاشتهاند. سؤال اصلی که پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به آن برآمده این است که: چگونه همنشینی الگوها میتواند سبب انطباق ترکیب نهایی معماری با نیازهای ساکنین یک بنا شد؟ اهمیت پرداخت به موضوع، در مستندسازی بناهای تاریخی بروز و ظهور می نماید که خود مقدمهای برضرورت صیانت از آثار کهن و با ارزش معماری این مرز و بوم و نیز تطابق آن با معماری امروز منطقه، در جهت دستیابی به الگوهای پایدار در ساخت و ساز است. از مهمترین یافتههای این مطالعه میتوان به تلفیق دو رویکرد اقلیمی و سبکی در معماری خانه صادقی اشاره نمود؛ چنان که با نگاهی به عوامل موجود در این بنا، ظاهراً معمار خانههای شهری گیلان، به جای تأثیرپذیری کامل از نوعی معماری که برای طبقه اعیان، نشانههای فراوانی از تظاهر به تمول و تفاخر داشت؛ تصمیم به تلفیق معماری اقلیمی گیلان و معماری وارداتی گرفته است
Before entrance of Qajar architectural style, which had an undeniable effect on architectural method of public buildings and urban houses, native architecture of the area enjoyed a unique structure, because the architect with a perfectly climatic approach arisen from climatic considerations of temperate and humid areas had created a special type of architecture with maximum efficiency and minimum costs. During Qajar period because of location of Guilan in the itinerary of European business and production of important goods such as silk, tea and rice, the area was located in the itinerary of changes in the nature and tolerated considerable transitions, which had abundant effects on its architecture.The main questions, to which the present research wants to answer, are these: What is the climatic or historical pattern of construction of Sadeghi's House (one of the historical houses of Lahijan)? In case of combination of patterns, was the final composition in conformity with the requirements of the building residents? Some of the research findings are as follows: The importance of this issue is seen in documentation of the historical monuments, which is itself an introduction to the necessity of protection of ancient and valuable architectural works of this area and its conformity with today's architecture of the area for achieving persistent construction patterns. In this research the data were collected in field method and compiled in descriptive analytic method.