چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مؤلفههای اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد که در سال 1398چاپ شده است و سه عنوان کتاب «پیامهای آسمان»، «مطالعات اجتماعی» و «علوم تجربی» با 9 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که روایی آن به وسیله متخصصان تعیین شده و برای تعیین پایایی از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی «آنتروپی شانون» مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای «شناخت طبیعت و استفاده صحیح از آن» با ضریب اهمیت139/، «پرهیز از آلوده نمودن محیط زیست» با ضریب اهمیت138/، «درخت کاری و حفاظت از فضای سبز» با ضریب اهمیت 128/ دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفههای «حفاظت از تنوع زیستی» با ضریب اهمیت 096/، «دیدگاه اسلام در زمینه محیط زیست» با ضریب اهمیت 095/و «احساس مسؤلیت در برابر حیات وحش» با ضریب اهمیت 07/، دارای کمترین ضریب اهمیت بوده و به مؤلفه «رعایت حقوق حیوانات» هیچ توجهی نشده است.
The aim of this study is to study the junior high school textbooks in term of concern about dimensions of environmental ethics. The research method is descriptive of type of content analysis. The statistical population of this study is all junior high school books that published in 2019. Three book titles, "Social Studies," "Gifts of the Sky," " and " Empirical science," (9 volumes) were intentionally collected in the sample. A researcher-made content analysis inventory which was compiled by expert judgments and examined by descriptive indices in analytical process of Entropy Shannon, was used to gathering data .The result showed that in these books, components of the" recognition of nature as a divine creature and its proper use “with importance coefficient of 0.139, "Avoiding Environmental Pollution" with importance coefficient of 0.138, "tree planting and conservation of green space" with importance coefficient of 0.128, respectively were the most important dimensions and " biological diversity " with importance coefficient of 0.096, " The Perspective of Islam on Environment" with importance coefficient of 0.095, "Responsibility to Wildlife" with importance coefficient of 0.07, respectively were the least important dimensions. Hygiene and health" with importance coefficient of. There is no reference to "Animal Rights Observance “in none of the books.
خلاصه ماشینی:
مقدار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مؤلفههای اخلاق زیست محیطی در کتابهای دوره متوسطه اول به تصویر صفحه مراجعه شود مطابق با جدول شماره6، به ترتیب مؤلفه های «شناخت طبیعت و استفاده صحیح از آن» با ضریب اهمیت139/، «پرهیز از آلوده نمودن محیط زیست» با ضریب اهمیت138/، «درخت کاری و حفاظت از فضای سبز» با ضریب اهمیت 128/ دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه های«حفاظت از تنوع زیستی» با ضریب اهمیت 096/، «دیدگاه اسلام در زمینه محیط زیست» با ضیب اهمیت 095/و «احساس مسؤلیت در برابر حیات وحش» با ضریب اهمیت 07/ دارای کمترین ضریب اهمیت و به مؤلفه «رعایت حقوق حیوانات» هیچ توجهی نشده است.
بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه اول در خصوص توجه به مؤلفههای اخلاق زیست محیطی بوده است.
Keywords Environmental Ethics, Textbooks, Content Analysis, junior high school Study of the Quran's Indication of the Different Punishment Theories Ali Asghar Mohammadzadeh Abstract At the beginning of the article, after defining punishment and punishment theory, the importance and position of this topic in ethics and law are mentioned.
Keywords Punishment theory, Punishment in the Quran, Deterrence, Incapacitation, Retribution, Rehabilitation, Restoration The Relation of Organizational Identification and Internal Whistle-Blowing with the Moderate Role of Perceived Ethical Climate and Proactive Personality Hossein Rajabdoori Abstract Internal whistle-blowing is one of the issues that occur in the organization by employees, which informs managers of future larger problems and protects and protects the organization in some way from the organization.