Skip to main content
فهرست مقالات

صحنه و شکل درام

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 39 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : درام، تئاتر، بازیگران، تماشاگران، تراژدی، رومی، کمدی، یونانی، هنر، هنر تئاتر فرم صحنه

خلاصه ماشینی:

"اینان به عنوان‌ بازیگر فضای تئاتر و امکانات و قوانین آنرا در خون خود داشتند؛آنان سحر و جادوئی را که در برابر دیدگان تماشاگر رشد و تکامل می‌یافت،به خوبی‌ می‌شناختند؛به رابطه صحنه و تماشاگر که‌ می‌توانست بازی را به رخدادی شورانگیز و پرهیجان بدل کند،آگاه بودند،اینها به‌ تجربه دریافته بودند که چگونه تمامی‌ فضای تئاتر و ریتم آن به صورت هیجانات‌ تله‌پاتیک و تراژیک و کمیک تکان‌دهنده- قابل مقایسه با طیف الکتریکی-تماشاگران‌ و بازیگران را در برمی‌گیرد،و به مثابه‌ درام‌نویس خوب می‌دانستند که به چه‌ ترتیب از این اطلاعات و رخدادها استفاده‌ کنند. بعد از ارجای سه تراژدی که به صورت رقابت به‌ تماشاگران-اینها در اینجا هم منتقدند و هم‌ داور-عرضه می‌گردد؛و پس از شروع‌ گرگ و میش و غروب آفتاب و هنگامی که‌ نسیم از روی دریا به سوی تئاتر می‌وزید- اینهم در آخرین رخداد سومین تراژدی انعکاس دارد،همانگونه که اولین تراژدی‌ اغلب با رخدادی در شروع روز آغاز می‌شد و تراژدی میانی هم در هنگام ظهر به اجرا درمی‌آمد-نمایش ساتیریک آغاز می‌گردید:اکنون شیاطین جنگلها و کوهها و صخره‌ها در ارکسترا گرد آمده و رقیبی در مقابل خدایان و قهرمانان می‌شدند،این‌ مرحله را می‌توان مقدمه‌ای برای جشنهای‌ دولتی دیونیسوس نیز به شمار آورد. کمدی نو اسکنه را در اختیار می‌گیرد، اسکنه‌ای که در جریان قرن چهارم پیش از میلاد از حالت چوبی و موقتی به درآمده و به صورت سنگی و دائمی درآمد؛ پرااسکنه‌ها در دو طرف قرار می‌گرفتند به‌ گونه‌ای که فضای بین آنها-یک قسمت‌ ارکسترا و یا اطراف آنرا در برمی‌گرفت- شبیه صحنه پهن و کم‌ارتفاع می‌گشت که‌ زمینهء آن نیز به نوبه خود پرواسکنیون را تشکیل می‌داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.